Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Ficus 3 jaren 4 maanden geleden #88511

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
De ficus heeft 2 weken kunnen recupereren en ik denk dat ik al kan beginnen met hier en daar wat te bedraden en ook denk ik wat takjes gevonden te hebben die eventueel als nieuwe toppen kunnen dienen. Maar aangezien dit allemaal nieuwe is voor mij en ik deze (toch wel mooie) ficus niet wil verneuken, zou ik toch eerst graag beroep willen doen op jullie inzichten.

Deze foto toont de kant waarvan ik de stammen en wortels het mooist vind. Dit zal dus waarschijnlijk de voorkant worden en hier wil ik me eerst op concentreren. Op de vanaf deze zijde zichtbare stammen zijn takjes gekomen die min of meer op de goede hoogte zitten om als top te dienen (denk ik). Ik heb hen aangeduid met een rode stip.
Op die stam in het midden staan 2 stippen omdat ik daar de keuze heb.

Hier onder een close-up van de takjes. Is het te doen om zo'n horizontaal groeiende takken voldoende naar boven te bedraden om als top te dienen? Of gaan die dan rare bochten naar buiten maken?

De groene stip geeft aan wat in onderstaande foto van rechts getrokken is. Als ik het naar boven gaande stuk afzaag (rode lijn), zal het stamverloop volgens de groene lijn lopen. Ik weet alleen niet of dit zo mooi is; dan loopt de top naar voor/opzij ipv naar boven...


Jullie meningen zijn meer dan welkom. Zoals je ziet, heb ik wel een idee hoe ik het wil aanpakken, maar zoals gezegd, wil ik mijn ficus niet verneuken door gebrek aan ervaring en inzicht.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89045

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
We zijn weer een maand verder en de ficus blijft goed groeien. Hoog tijd dat ik hem nog eens onder handen neem en wat meer naar een plan ga werken.


Mijn oorspronkelijke plan was om al de dikke vertakkingen naar beneden te buigen en vanaf deze in de gewenste positie gegroeid zijn sterk in te korten, zodat daarop en in het verlengde ervan fijnere vertakkingen kunnen worden opgebouwd.

Nu twijfel ik echter een beetje of dit wel de beste optie is. Ik zou ook meer in deze richting kunnen werken:

Dan moet ik de vertakkingen nog wat meer naar beneden trekken en langer laten. En de stammen in het midden een heel stuk inkorten.

Ik weet niet of het mogelijk is om dan op de horizontaal getrokken takken luchtwortels te kweken die recht naar beneden gaan... Dat zou wel cool zijn.

Of helemaal het omgekeerde:

Dan moet ik juist alle stammen zo dicht mogelijk tegen elkaar trekken en de naar buiten wijzende schuin naar binnen afzagen.
Zo wordt er optisch één stam gecreëerd die mooi taps loopt.
www.bonsaihunk.us/ficusforum/FicusTechni.../FigTechnique15.html

Meningen zijn welkom.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89046

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
zelf vind ik de foto van hoe het nu is wel een mooie basis. Daar vandaan een breed uitlopende loofboom opbouwen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89049

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Panda,

ik zou zelf gaan voor de Ficus met alle stammetjes tegen elkaar gebonden. Doe dat niet met draad, want dat groeit gigantisch in. Ik denk dat het dan beter is om een heel stevige tape te gebruiken.
Misschien moeten de meest linkse 2 ? takken worden verwijderd. Die staan misschien iets te ver weg van de andere stammetjes.
Het leuke is dat na verloop van tijd de stammetjes in elkaar groeien, zodat je optisch 1 stam gaat krijgen.
Binnen een paar jaar heb je een flinke bos takken bovenop, zodat je een mooi loofdak kan maken, vergelijkbaar met die op de foto.
Kan heel leuk worden!
Bonsaigroeten, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89050

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik weet enkel niet of dit bij mijn ficus het gewenste effect zou geven. Bij het voorbeeld staan de afzonderlijke ficussen in een groepje bij elkaar. Bij mij staan er 3 naast elkaar, waardoor het een brede platte stam zou geven.


Betreft die 2 linkse takken: 1 ervan kan dan wel blijven staan volgens mij. Dan zou je een soort dubbelstam krijgen met een hele dikke en een kleine stam. Wel mooi als die samen 1 bladerdak vormen denk ik.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89055

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Panda,

het geeft wel een leuk speels effect met een beetje ruimte tussen dikke en dunne stam.
Wat betreft jouw punt van brede platte stam, niet elke bonsai is hetzelfde, moet ook niet zo zijn. Bovendien heeft de boom een "voorzijde", de optisch brede zijde.
Binnen een paar jaar na een goede verzorging zullen er ook aan de basis nieuwe scheuten gaan groeien, die later stammen zullen worden. Deze boom is nog niet in de eindfase van zijn ontwikkeling. Je weet het, een bonsai is nooit af en groeit altijd verder.

Bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89071

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Minder dan een maand geleden had ik een takje bedraad om een nieuwe top te maken.Nu blijkt dit al gigantisch ingegroeid te zijn.
1) betekent dit dat ik mijn draad te strak heb gewikkeld (nog niet echt ervaring mee)?
2) zal dit er nog uit groeien? Of kan ik hem beter weghalen en een ander takje nemen als top?Alle takjes komen heel horizontaal uit de stam.

Als ik deze omhoog bedraad, krijg zo'n boog zoals je hier ziet.Kan ik daar iets aan doen? Of trekt dat bij bij het verdikken?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89112

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Stilaan ben ik deze ficus een beetje aan het vormen. Hier en daar eens iets wegnemen, een takje bedraden... Niet teveel ineens.Ik ben toch naar de breed uitlopende kruin aan het werken.Ik probeer er nu ook op te letten dat de verhoudingen van de takken wat kloppen, bv takken bovenaan tijdig inkorten zodat deze niet te snel te dik worden tov lager gelegen takken.Bij een van de stammen is er in mijn ogen een probleem met de verhouding:

De bovenste vertakking is bijna even dik als de stam. Erboven zitten al verschillende scheuten waarmee ik een nieuwe top zou kunnen kweken, maar dan gaat die dikke vertakking toch altijd buiten propositie blijven?Hoe zouden jullie dit aanpakken? Verwijderen is natuurlijk een optie, met een grote snoeiwond tot gevolg. Ik dacht om boven die vertakking de stam schuin af te zagen en de vertakking als nieuwe top te laten dienen. Dan gaat deze wel niet naar boven, maar komt dan naar voor (langs de voorkant van de boom gezien).Zoals gezegd, heb ik een boom met een breed uitlopende kruin in gedachten. Het mooiste lijkt me dan ook dat al het loof van de boom deel uitmaakt van deze kruin. Zoiets dus: Dan lijkt me het ook het beste dat ik alle nieuwe uitlopers lager op de stammen verwijder. Hier takken kweken zou alleen maar het zicht op de stammen belemmeren. Of zouden deze nog wat extra tapsheid kunnen toevoegen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89113

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bomen hebben karakter. Regels zijn hulpmiddelen om goede bomen te maken. Als je door de regels te volgen de bomen slechter maakt, volg je ze niet.

Die dikke tak stoort m.i. niet. Maar ik heb geen volledig overzicht. Als je die tak een duidelijk deel van de linkerkant van het loof laat dragen is het natuurlijk dat je een dikke tak hebt.

Je hebt een aantal clusters jonge takjes aan de stam zitten. Die zou ik uitdunnen tot max 1 takje van elk cluster. En dan kijken of de clusters niet te dicht op elkaar zitten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 3 jaren 3 maanden geleden #89119

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Dat is natuurlijk het voordeel tov een bladverliezende boom hè. Als zulke dingen deels in een dichte kruin verdwijnen, zal dat inderdaad misschien niet storen.
De foto is van de zijkant getrokken, dus de verwaring dient naar voor (of naar achter) te liggen. Maar het principe blijft hetzelfde.

Die clustertjes staan er nog omdat ik dit deel misschien nog ging verwijderen. Voor de rest zijn deze wel overal herleid tot 1 takje.

Ik zal een van de dagen eens proberen te filmen terwijl ik de pot draai. Dan ga je wrs een beter beeld hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts