Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90291

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ziet er goed uit! Mooi werk verricht.
Eventueel wat keitjes op substraat leggen om hem stevig in de pot te houden.
Spagnum boven op het substraat kan, maar nu er geen blad aan de boom zit, zal substraat niet zo snel uitdrogen.
Maar als er straks wat warmere voorjaarsdagen komen en deze boom gaat uitlopen, goed opletten hoe hard het substraat droogt. Dus misschien voor een later in het seizoen als toch blijkt dat het substraat te hard droogt. Ik zou dan persoonlijk eerder twee keer gieten. Aangezien ik het aanzicht van het spagnum moss niet mooi vind, en de vogels er mee aan de haal gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90294

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : Hoe diep is het ingeplant?

Belangrijkste nu is dat tot midden mei de boom niet kan bewegen tov de pot. Dus zeker bij een voorjaarsstorm oppassen.

Echt diep staat hij niet. Slechts een beetje dieper als ervoor.

Ik heb hem redelijk goed vastgezet.
Hij staat nu in mijn open veranda. Daar staat hij beschut tegen felle wind, regen en zon. In mei worden er glazen deuren in geplaatst, dus vanaf dan is dit niet meer open. Tot dan laat ik hem hier best staan lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90295

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

rorror schreef : Ziet er goed uit! Mooi werk verricht.
Eventueel wat keitjes op substraat leggen om hem stevig in de pot te houden.
Spagnum boven op het substraat kan, maar nu er geen blad aan de boom zit, zal substraat niet zo snel uitdrogen.
Maar als er straks wat warmere voorjaarsdagen komen en deze boom gaat uitlopen, goed opletten hoe hard het substraat droogt. Dus misschien voor een later in het seizoen als toch blijkt dat het substraat te hard droogt. Ik zou dan persoonlijk eerder twee keer gieten. Aangezien ik het aanzicht van het spagnum moss niet mooi vind, en de vogels er mee aan de haal gaan.

Bedankt.

Het zal inderdaad afwachten en ondervinden zijn hoe snel het substraat zal uitdrogen. Dan kan ik nog steeds spaghnum leggen als ik een tijdje van huis ben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90314

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Panda schreef : Ik ben nog redelijk drastisch tewerk gegaan.
Er bleken nog verschillende dikke wortels naar onder te gaan. Deze heb ik verwijderd. Die zorgen natuurlijk wel voor een groot deel van de fijne worteltjes, waardoor er niet zo heel veel meer overschiet. Maar acer kan dit wel hebben denk ik (hoop ik). Verder heb ik nog wat aan de nebari gewerkt: dikke wortel ingekort, enkele te hoge wortels verwijderd en wat dunne worteltjes gericht.

ik ben bang dat je wel erg radicaal aan het snoeien bent geweest; als ik het zo zie, heb je zo ongeveer 90% van de wortels eraf gesnoeid. Een loofboom kan wel wat hebben, maar deze heb je in de gevarenzone gezet. Als ik jou was dan zou ik even de 'blackbag' methode gaan toepassen (google maar op 'black bag yamadori'): Een flinke dot spagnummos erop , in een zo dun mogelijke zwarte vuiniszak zetten, en warm zetten (binnen mag, gewenst zelfs!). Zak goed afsluiten, zodat de RV tegen de 100% zit. Boom dagelijks benevelen, maar de grond niet zeiknat houden, spagnum wel vochtig houden. Eventueel nog 2x per week met Rhizotonic behandelen. Als hij lekker uitgelopen is in de zak (meerdere bladeren op de nieuwe twijgen) de dondere zak vervangen door een transparante zak, zodat er meer licht bij kan komen. Nu over een periode van een aantal weken ze RV steeds meer verlagen tot de normale RV zoals buiten de zak door steeds meer gaatjes te maken in de zak. Je zult nu ergens tegen de maand mei zijn waarmee je boompje probleemloos naar buiten kan, uit de zon en in de luwte. Zeker weten dat hij nu blijft leven! ....Maar niets moet natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90317

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Bij deze.
Nu nog even opzoeken waar ik die Rhizotonic kan bestellen.
Bedankt voor de raad.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90318

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Top! ....is dit een vuilniszak die nog licht doorlaat (de allergoedkoopste)? Hij lijkt wel wat dikker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90319

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Panda schreef : Het was met een bang hartje toen ik er aan bezig was, maar ik had het gevoel dat dit moest gebeuren om ooit een mooie nebari te krijgen.
Die naar onder groeiende wortels vormden trouwens een heel kluwen van fijne worteltjes (die ook terug naar boven groeiden), die de reden waren dat ik de kluit niet uitgekamd kreeg.


Ik zou bij de boom die je hier hebt niet zo ver zijn gegaan. Dat is duidelijk een boom waar een basis wortelstructuur voorhanden was. Dus voor een volgende keer.. De eerdere foto die je toonde is optimaal. Je moet niet alles uit de kluit krijgen.
Maar.. bij mij gaan bijna alle loofbomen een keer een dusdanig extreme verpotting door, met als doel richting de toekomst duidelijke basis te zetten. Voorwaarde, gezonde sterke boom (Of het risico willen nemen).

Het zou geen probleem mogen zijn.
Zelf ben ik geen fan van de zwarte zak methode als het niet nodig is. Het wordt er snel heel warm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90320

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Panda schreef : Bij deze.
Nu nog even opzoeken waar ik die Rhizotonic kan bestellen.

Ik heb de mijne destijds via een canna verkoopspunt besteld.
www.canna.nl/rhizotonic
Wat de snoei betreft van de wortels.
Je hebt een vrij goeie stamvoet, je hoefde niet zo zwaar te snoeien, ik had niet zoo drastisch gesnoeid, eerder in twee verpottingsbeurten gedaan voor dit resultaat.
Bij deze soort zal het waarschijnlijk wel goed komen, maar er is toch een risico.
Ik gebruik die zak methode nu niet meer omdat ik mijn bomen warm en vochtig kan zetten in een speciale serre.
Maar anders werkt dat wel goed hoor, ik gebruikte vroeger wel die grijze super goedkope zakken, die laten nog licht door.
Deze is echt wel een zwarte. Trek er eens over je kop en zie eens of je ergens tegenloopt?:)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90322

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Eerst even over de wortelsnoei:
Ik denk wel dat wat ik gedaan heb nodig was. De naar beneden groeiende wortels zorgden ervoor dat de kluit vrij dik was en nooit in een echte platte schaal zou gepast hebben. En er moeten in mijn ogen meer oppervlakkige wortels gekweekt worden.
Al had ik dit inderdaad beter gespreid over 2 of 3 verpottingen, zodat er telkens voldoende wortels over bleven. Hij zal tenslotte nog lang in een wat diepere schaal moeten staan.
Langs de andere kant, als hij het overleeft en nieuwe wortels gaat aanmaken, zullen deze wel meer op de juiste plek komen. Laten we hopen dat dit het genomen risico waard was...

Dan over die black bag techniek:
Aangezien ik nu met een blauw oog rondloop (bedankt voor de tip Luc), zal ik straks even dunnere zakken kopen.
Leatherback, jij bent geen voorstander van deze techniek omwille van de hoge temperaturen. Ik heb enkele filmpjes bekeken (Tony Tickle, Harry Harrington...) en telkens wordt vermeld dat de hoge temperatuur (30, 40°C) geen kwaad kan. Maar ik weet niet of deze situatie vergelijkbaar is met de bomen waar zij deze techniek toepassen.
Waar deze techniek voor gebruikt wordt, als ik het goed begrepen heb, is het stimuleren van het maken van nieuwe knoppen door warmte en hoge vochtigheid.
Maar dat is hier niet helemaal het doel.
Ik wil warmte aan de wortels zodat deze kunnen groeien. Dit is geregeld door hem in de huiskamer te plaatsen (15-20°C).
En ik wil vochtigheid bovengronds, maar heb ik die hoge temperatuur, gecreëerd door de zwarte zak, ook nodig?
Kan ik in mijn geval niet beter gewoon een doorschijnende zak gebruiken, waarbij de temperatuur in de zak ongeveer gelijk is aan de omgevingstemperatuur?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90324

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
dit is een boom met veel knoppen, en wortels. De zwarte zak wordt gebruikt om bomen te overtuigen wortels en knoppen te vormen, bij Yamadori. Voor mij echt wat anders. In dit geval gaat de boom gewoon wortels opbouwen zodra de groei begint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren