Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Aankoop acer palmatum 2 jaren 8 maanden geleden #92503

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt Panda!

Mijn acer staat nog in het substraat van de shop waar ik het gekocht heb. Dus alles kan alleen maar beter voor volgend jaar. Heb alle bladeren eraf gehaald want er zat een vreemde zwarte plekjes op toen ik deze kreeg. Nu begint het nieuwe groei terug te komen wat er al vele malen beter uitziet gelukkig. Nog wel wat zwarte puntjes aan de topjes van enkele nieuwe groei, maar we gaan het zien.

Welke cocopeat gebruik jij? Ik heb toevallig eerder cocosblokken van de action gebruikt, puur om te proberen. Maar ze zaailingen gingen er slecht op en heb 2/3 kunnen dumpen.

Ik zag zelf een interessante Coco mix van Cellmax en van Wilma Coco grond (lite 11 of 12) ben wel benieuwd of iemand daar bekend mee is.

Ik gebruik nu vooral akadama en bims zeoliet (vulkastrat) zoek dus nog een prima substraat wat ik erbij kan mengen waardoor het niet te nat of compact blijft, toch luchtig, maar goed water doorlatend.

Zelf is het lastig om buiten dit forum met anderen in contact te komen over bonsai. Dus soms is het gekmakend om internet als informatiebron te gebruiken :P

Groeten,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 8 maanden geleden #92507

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

VDK-Bonsai schreef : Bedankt Panda!

Mijn acer staat nog in het substraat van de shop waar ik het gekocht heb. Dus alles kan alleen maar beter voor volgend jaar. Heb alle bladeren eraf gehaald want er zat een vreemde zwarte plekjes op toen ik deze kreeg. Nu begint het nieuwe groei terug te komen wat er al vele malen beter uitziet gelukkig. Nog wel wat zwarte puntjes aan de topjes van enkele nieuwe groei, maar we gaan het zien.

Welke cocopeat gebruik jij? Ik heb toevallig eerder cocosblokken van de action gebruikt, puur om te proberen. Maar ze zaailingen gingen er slecht op en heb 2/3 kunnen dumpen.

Ik zag zelf een interessante Coco mix van Cellmax en van Wilma Coco grond (lite 11 of 12) ben wel benieuwd of iemand daar bekend mee is.

Ik gebruik nu vooral akadama en bims zeoliet (vulkastrat) zoek dus nog een prima substraat wat ik erbij kan mengen waardoor het niet te nat of compact blijft, toch luchtig, maar goed water doorlatend.

Zelf is het lastig om buiten dit forum met anderen in contact te komen over bonsai. Dus soms is het gekmakend om internet als informatiebron te gebruiken :P

Groeten,


Misschien kan je zelf een draadje maken voor jouw vragen, zodat we het draadje hier niet verder vervuilen?
www.bonsai.de/boncoco-substrat-p-6856.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 8 maanden geleden #92515

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

VDK-Bonsai schreef : Welke cocopeat gebruik jij? Ik heb toevallig eerder cocosblokken van de action gebruikt, puur om te proberen. Maar ze zaailingen gingen er slecht op en heb 2/3 kunnen dumpen.


Ik gebruik het enkel voor mijn zaailingen, aangezien er in cocosblokken 0,0 voeding inzit.
Zodra zaadjes zijn uitgekomen en de eerste echte bladeren verschijnen, moet je gaan bijvoeden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 8 maanden geleden #92525

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Gewoon even ter info, turf maakt de grond zuurder, veel bomen hebben dat niet graag
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 8 maanden geleden #92528

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Daarom gebruik ik het ook niet meer.

Ik gebruik nu trouwens dit:
www.ecostyle.be/tuin/producten/cocopeat-potgrond-moestuin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 8 maanden geleden #92531

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Panda kan je eens een closeup foto maken van hoe die potgrond er uitziet?'
Klopt dit met het ingredienten label?
SAMENSTELLING
kokosvezel.
samengestelde organische meststof NPK 7-6-6.
wit zand.

Als dat alleen dat is, kan je net zo goed cocosblokken kopen a99cent per stuk, beetje zand en meststof toevoegen.

Heb je in Belgie ook Welkoop winkels? Die hebben hier in NL best wel wat grootverpakkingen (a25kilo) meststoffen liggen voor goede prijs. Laatst 25kilo kalium NPK 0-0-30 (+10magnesium) voor 17euro. Niet voor de bonsai's maar voor de groentjes. Maar b.v. peters 20-20-20+ alle micro's hebben ze ook. Doe je meteen 10jaar mee. Goedkoper dan elke keer klein verpakkingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 8 maanden geleden #92534

  • VDK-Bonsai
  • VDK-Bonsai's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 18
  • Ontvangen bedankjes 0

rorror schreef : Panda kan je eens een closeup foto maken van hoe die potgrond er uitziet?'
Klopt dit met het ingredienten label?
SAMENSTELLING
kokosvezel.
samengestelde organische meststof NPK 7-6-6.
wit zand.

Als dat alleen dat is, kan je net zo goed cocosblokken kopen a99cent per stuk, beetje zand en meststof toevoegen.

Heb je in Belgie ook Welkoop winkels? Die hebben hier in NL best wel wat grootverpakkingen (a25kilo) meststoffen liggen voor goede prijs. Laatst 25kilo kalium NPK 0-0-30 (+10magnesium) voor 17euro. Niet voor de bonsai's maar voor de groentjes. Maar b.v. peters 20-20-20+ alle micro's hebben ze ook. Doe je meteen 10jaar mee. Goedkoper dan elke keer klein verpakkingen.


Ben ik ook wel benieuwd naar, zit hier een welkoop om de hoek.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 5 maanden geleden #93094

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
De winter komt eraan en het zal niet lang duren voor mijn acertje zijn blaadjes kwijt is.
De ideale periode om wat keuzes te maken lijkt me.
Tot wanneer kan ik dikke takken wegsnoeien ivm de sapstroom? Best zo snel mogelijk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 5 maanden geleden #93095

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Panda schreef : De winter komt eraan en het zal niet lang duren voor mijn acertje zijn blaadjes kwijt is.
De ideale periode om wat keuzes te maken lijkt me.
Tot wanneer kan ik dikke takken wegsnoeien ivm de sapstroom? Best zo snel mogelijk?


Dikke takken snoei ik in het voorjaar, na het uitlopen. Nu dikke takken snoeien heeft het risico van terugsterven van de stomp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 2 jaren 5 maanden geleden #93099

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
"Het snoeien van grote takken moet gedaan worden in de herfst om buitensporig bloeden te voorkomen, of in de zomer wanneer de callus groei het krachtigst is."

Dit is wat onder andere Bonsai Empire (en verschillende andere websites) erover schrijven.
Als je in het voorjaar, na het uitlopen, gaat snoeien, is de sapstroom dan al voldoende afgenomen?

In mijn geval zal het waarschijnlijk nodig zijn om 1 of 2 dikke takken compleet te verwijderen (al moet ik dit nog héél goed bekijken).
Dan kan ik hen nu misschien afknippen, maar een stomp laten staan. Moest deze stomp inderdaad afsterven, is dat geen probleem. En dan in de zomer de stomp verder verwijderen om te kunnen profiteren van de snelle callusvorming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts