Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90327

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
[quote="
Ik wil warmte aan de wortels zodat deze kunnen groeien.[/quote]
Ik heb ook een matje met weerstanden in, dat steek je in het stopcontact en dan heb je een voeler die je in de grond steekt.
Dat matje gaat dan warmen naargelang je de thermostaat instelt op een bepaald aantal graden.
Je zet de boom bovenop dat matje en de pot wordt dan verwarmd.
Ik heb daar ook eens een boom mee gered, toen ik de speciale serre nog niet had.
Als je wil zal ik het merk en een foto straks doorsturen, als ik thuis ben.
Dat werkt goed en kost niet veel.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90330

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : dit is een boom met veel knoppen, en wortels. De zwarte zak wordt gebruikt om bomen te overtuigen wortels en knoppen te vormen, bij Yamadori. Voor mij echt wat anders. In dit geval gaat de boom gewoon wortels opbouwen zodra de groei begint.

Dat was inderdaad ook mijn punt.

Aangezien er nog niet direct een warme periode zit aan te komen, en er zelfs nog een beetje nachtvorst verwacht wordt, was ik aan het denken om hem gewoon binnen te houden. Maar daar is de relatieve vochtigheid weer te laag. Of zou hij daar geen last van hebben zolang zijn blaadjes niet open gaan?
Dan bestel ik zo'n warmtemat en houd hem binnen tot deze geleverd is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90331

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Als die binnen warm staat, gaat deze wel uitlopen.
Om hem niet te laten uitlopen, moet de ruimte cool zijn zeg rond de 7graden. Met een warmte matje kan je de wortels b.v. op 10a 15 graden brengen, waardoor de wortels wel gaan groeien, maar de boom zelf in slaapstand blijft.
Bij mij gaat het trouwens wel hard met uitloop van bomen en planten, bijna alles loopt al uit. Zeker met het weer van volgende week, heel de week 10 a 14 graden. Sinds het weekje "winterstorm" heb ik hier geen nachtvorsten meer gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90337

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Is het nadelig als hij al zou uitlopen? Dan kan hij sneller aan fotosynthese doen om suikers naar wortels te sturen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90339

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als je met zo'n matje werkt moet je hem zeker niet binnen zetten. Beschut wel, als je een veranda hebt bvb is dat ideaal. Anders onder een afdakje uit de wind, een carport, ...
Bomen binnen zetten is nooit een goed idee, veel te droog. Je doet dat alleen bij heel strenge vorst met soorten die daar niet tegen kunnen, en dan nog zet je hem echt zo snel mogelijk weer buiten als het weer het toelaat.
De overdreven bescherming die beginnende bonsaïsten aan hun bomen geven zorgt dikwijls voor meer kwaad dan goed.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90340

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik bedoelde om hem binnen te houden tot dat matje geleverd is. Daarna kan ik hem in een open veranda zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90342

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

leatherback schreef : dit is een boom met veel knoppen, en wortels. De zwarte zak wordt gebruikt om bomen te overtuigen wortels en knoppen te vormen, bij Yamadori. Voor mij echt wat anders. In dit geval gaat de boom gewoon wortels opbouwen zodra de groei begint.

wat is t verschil tussen n boom met weinig wortels, en n boom met weinig wortels die, omdat wij dat verzonnen hebben, yamadori genoemd wordt? Dat weet de boom niet, t is gewoon n boom waarvan de wortelkluit voor n heel groot deel gereduceerd is, Oftewel een boom die het even niet, of moeilijk, redt met zijn huidige wortels. Bij deze bomen moet de verdamping sterk gereduceerd worden en ze zo actief mogelijk krijgen om snel wortels te vormen. Daarvoor is de methode met de zwarte zak in n warme omgeving juist erg geschikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90343

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
tsja.. een boom van 50 jaar waar geen haarwotels aan zitten en geen knoppen van een soort die lastig wortelt of een jonge palmatum? Wat het verschil is? Serieus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90344

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

leatherback schreef : tsja.. een boom van 50 jaar waar geen haarwotels aan zitten en geen knoppen van een soort die lastig wortelt of een jonge palmatum? Wat het verschil is? Serieus?

Denk dat je de boel nu ff verdraait Jelle. Je had het over Yamadori, en niet over een oudere, lastig wortelende soort waar geen haarwortels en geen knoppen aan zitten.... Anyway, beter te voorzichtig te werk gaan als dingen doen waarvan je achteraf spijt krijgt dat je ze niet gedaan hebt.

De black bag methode is wel echt n super middel om boven te laten herstellen trouwens. Zo heb ik zelfs resultaat behaald van n loofboom die ik in de zomer vol in blad en (per ongeluk) wortelloos uitgestoken heb.. Deze loopt nu weer fanatiek uit. Ik heb trouwens nu nog wel meer prachtig spul staan in zwarte zakken.. Groeit momenteel 1 cm per dag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Aankoop acer palmatum 3 jaren 1 maand geleden #90346

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben wel mee on het verhaal van de zak en als dit de overlevingskans vergroot, wil ik het zeker toepassen.
Maar als ik hem binnen plaats, wat is dan de meerwaarde van een zwarte zak tov een doorschijnende?
Het zwart is toch gewoon om op te warmen via de zon lijkt me? Binnen staat hij al warm. Dan hebben we enkel nog de hoge relatieve vochtigheid nodig. Of heeft dit nog een doel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren