Onderwerp:

Ginkgo Bonsai Center 11 jaren 1 maand geleden #17148

  • DWA
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik vind ginkgo een fijne plaats om door te wandelen,ze hebben bomen en potten in alle prijsklassen dus voor ieders wat hij wil en dat hij duur is met sommige bomen kan zijn maar dat aspect ligt in mijn ogen volgens de portemonee van de persoon en ik vind dat je beter 1 boom per jaar aanschaft met potentie dan 10 waar je binnen 10 jaar nog niets hebt bereikt.
Ze hebben esdoorns staan (duurdere klasse volgens vele)als je die koopt kan je ze de volgende dag op de noelanders trophy zetten en nog een prijs er mee winnen ook.
Dus stop met roken en spaar dat op en schaf 1 boom aan per jaar en na 20 jaar heb je een verzameling die uitstekend kan genoemd worden,maar het is maar wat je zelf wil.
Ik hoor hier veel over dat bomen duur zijn,maar vele kopen boompjes die goedkoop zijn maar zonder potentie besparen op grond waardoor er nog een deel sterven en binnen 20 jaar hebben ze nog niets.
Maak voor jezelf uit wat voor soort verzameling je wilt,welke soorten dat je wil,welke groote dat je wil en werk daar naartoe en binnen de jaren die volgen zul je merken dat je verzameling groeit naar datgene wat je wil.
Elke zaak heeft zen voor en tegen en ginkgo heeft veel te bieden voor iedereen en de eigenaars zijn gewoon rechtuit ik heb daar geen problemen mee maar vele blijkbaar wel en ik die dacht als belg dat nederlanders dat fijn vonden omdat zij dat ook zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ilona

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Bonsai Center 11 jaren 1 maand geleden #17152

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

DWA schreef : Dus stop met roken en spaar dat op en schaf 1 boom aan per jaar en na 20 jaar heb je een verzameling die uitstekend kan genoemd worden,maar het is maar wat je zelf wil.


Een mooi betoog DWA en in grote delen ben ik het wel met je eens, maar de bonsaihobby is meer dan simpelweg dure exemplaren aanschaffen.
Gelukkig is deze hobby veelomvattend en is er voor een ieder datgene uit te halen wat hij/zij zoekt.
Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met autorijden.
Je hebt formule 1 coureurs, gewone autorijders en mensen die jaren (vergeefs)bezig zijn om het rijbewijs te halen!
Er zullen velen onder ons zijn die nooit de hogeschool van de edele bonsaikunst zullen bereiken, het grootste gros van beoefenaars in de hobby is niks meer en/of minder dan doorsnee liefhebber.
En dan is er ook een categorie die het wel probeert maar eigenlijk nooit echt verder komt met zijn/haar (al dan niet dure) boompjes.
Een ding hebben ze echter gemeen, het zijn allemaal liefhebbers van de kleine boom!
Als het plezier tijdens het bezig zijn met je bomen maar voorop staat maakt het m.i. niet uit hoeveel geld je eraan hebt besteedt.
Is althans mijn bescheiden mening. ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, ilona

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Bonsai Center 11 jaren 1 maand geleden #17153

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik heb vorig jaar bij Ginkgo een meidoorn en een veldiep gekocht.. alle 2 niet echt duur en goed gezond..
er staat inderdaad wel duurder materiaal, en zelf de startbomen en prebonsai zijn "relatief" duur, maar dan heb je meteen ook wel iets om mee te werken zoals DWA zegt..
veel van hun starters hebben al een goede wortelaanzet en zijn al redelijk mooi voorgevormd zodat je als nieuwe eigenaar in feite enkel nog moet voortzetten waar reeds aan begonnen was.

hun groter materiaal is van zeer goede kwaliteit.. toen ik er was, was het "privé" gedeelte buiten open, en wat je daar ziet is echt wel knap.. duur, maar knap!

+ voor de belgen: ze nemen ecocheques aan voor aankoop van een boom.

soms hebben ze daar ook wel koopjes hoor..
vorig jaar hadden ze bv net een hele lading nurcery juniperussen binnen met een stamdikte van zo'n 8cm.. echt grote jongens, waar je je helemaal mee kan uitleven.. en dat voor slechts 50€ per boom..
en toen ik laatst ging hadden ze een hele lading ginkgo's onder hetzelfde princiepe..

als je tussen de 75€ en 200€ kijkt qua budget kan je toch al een hele leuke starter/prebonsai aanschaffen..

ik denk er aan om mij er dit jaar een pinus te kopen, afhankelijk wat men budget zal zijn..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

Ginkgo Bonsai Center 11 jaren 1 maand geleden #17175

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja.. Ik ben het oneens met de uitspraak dat of een boom duur is afhankelijk is van te portemonaie. Een boom kan veel geld kosten, en te duur zijn voor een persoon. Maar er zijn ook bomen die gewoon duur verkocht worden. En dat kan zijn voor een exemplaar waar 50 euro voor verlangt wordt, of een boom van 1500 euro. Dat heeft niet te maken met hoeveel geld je hebt, maar is afhaneklijk van de 'status' van de boom zelf.

En nee. Elk jaar voor 2500 euro een boom kopen geeft je na 20 jaar geen top verzameling. Sterker nog, er zijn goede redenen om er vanuit te gaan dat je dan geen top bonsai verzameling hebt, maar allemaal struiken die vroeger bonsai waren. Je moet namelijk eerst leren wat de schoonheidsrichtlijnen van bonsai zijn, zodat je ervoor kan zorgen dat de boom EN in leven blijft, EN zijn waarde behoudt.

Ik ben een heel groot tegenstander van het advies: Koop maar een mooie boom, dan heb je tenminste iets met toekomst. Laat iedereen eers maar eens leren bomen in leven te houden, te vormen en te verpotten. Als je het stadium bereikt hebt dat je dat kan, dan kan je ook aan duurder (En meestal zeldzamer!) materiaal beginnen.

Overigens heb ik laatst even met Hans vd Meer gesproken over zijn bomen. Wist je dat hij ook begonnen is met tuincentrum materiaal, en een groot deel van zijn prive verzameling nog steeds bestaat uit bomen met die herkomst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Bonsai Center 11 jaren 1 maand geleden #17177

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Mijn manier van met bonsai bezig te zijn heeft niets te maken met prijzen winnen. Meer met de natuur, schoonheid, rust en leven.
Maar ik begrijp dat dit voor mensen met als doel prijzen te winnen een snelle, makkelijke en veel toegepaste manier is in de bonsai wereld, DWA. Ik ken ook wat mensen die dat zo doen, maar die weten ze wel in leven te houden en goed te onderhouden. Dus redelijk wat kennis en ervaring is in mijn ogen wel een vereiste, wil die manier werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Bonsai Center 11 jaren 1 maand geleden #17196

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

dea schreef : Mijn manier van met bonsai bezig te zijn heeft niets te maken met prijzen winnen. Meer met de natuur, schoonheid, rust en leven.


vooral dit

ik koop liever een 10 jarige boom die net uit het veld komt voor 50€ en waar ik nog heel mijn leven aan kan leren en kan vormen, dan een yamadori van 2500€ om dan gewoon te kunnen zeggen dat ik het heb.

ik zeg dan liever binnen 10 jaar dat ik hem zelf gevormd heb...en daar zal ik veel meer uit geleerd hebben..

maar daar gaat deze topic niet echt over..

Ginkgo is voor mij de dichtst bijzijnde.. en als je goed zoekt kan je er ook niet duur materiaal vinden.. als je het geduld hebt om er iets van te maken. en dat is in mijn ogen nu net de essentie van bonsai.. geduld hebben (of leren hebben voor sommige mensen) en genieten van de natuur.
sommige mensen willen jammer genoeg meteen materiaal enkel en alleen om respect te verkrijgen bij "pro's" en te doen alsof ze iets bereikt hebben.

misschien dat ik binnen 5 - 10 jaar wel eens een dure boom aanschaf.. als ik er klaar voor ben om deze boom eer aan te doen..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Bonsai Center 10 jaren 9 maanden geleden #22534

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Thx for sharing Alex !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Bonsai Center 10 jaren 9 maanden geleden #22542

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Ik ben er vorige week geweest en mijn eerste 'niet tuincentrum' pre-bonsai gekocht. Een acer buergerianum voor €65,-. Ik vind het waard voor het geld, aangezien de pot ook leuk is. Groot assortiment hebben ze! Alleen de dame aan de kassa is een aparte :lol:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ginkgo Bonsai Center 10 jaren 9 maanden geleden #22558

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

AlexW schreef :

dea schreef : Mijn manier van met bonsai bezig te zijn heeft niets te maken met prijzen winnen. Meer met de natuur, schoonheid, rust en leven.


vooral dit

ik koop liever een 10 jarige boom die net uit het veld komt voor 50€ en waar ik nog heel mijn leven aan kan leren en kan vormen, dan een yamadori van 2500€ om dan gewoon te kunnen zeggen dat ik het heb.

ik zeg dan liever binnen 10 jaar dat ik hem zelf gevormd heb...en daar zal ik veel meer uit geleerd hebben..

maar daar gaat deze topic niet echt over..

Ginkgo is voor mij de dichtst bijzijnde.. en als je goed zoekt kan je er ook niet duur materiaal vinden.. als je het geduld hebt om er iets van te maken. en dat is in mijn ogen nu net de essentie van bonsai.. geduld hebben (of leren hebben voor sommige mensen) en genieten van de natuur.
sommige mensen willen jammer genoeg meteen materiaal enkel en alleen om respect te verkrijgen bij "pro's" en te doen alsof ze iets bereikt hebben.

misschien dat ik binnen 5 - 10 jaar wel eens een dure boom aanschaf.. als ik er klaar voor ben om deze boom eer aan te doen..

Alex W Diene yamadori van 2500€ moet ge ook vormen en zal zeker een stuk lastiger zijn dan diene van 50 €

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren