In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #79911

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Dag allemaal,

2 jaar geleden ben ik begonnen met aquascaping een kunstvorm onderwater waarbij ook planten een rol spelen. Ik heb dus wat ervaring met het groeien van planten, weliswaar in een andere vorm.

Nu begint het te kriebelen om ook te beginnen met bonsai. Ik snap dat ik vooral geduld moet hebben. Echter zie ik soms al bonsai voorbij komen van rond de 100 euro wat mij al aanspreekt. Ik wil namelijk liever met een boompje beginnen dat mij al aanspreekt dmv een mooie stam oid. Gezien als ik vanaf bijna 0 begin het heel lang zal duren voor ik überhaupt iets heb. Zo lang verhaal nu mijn vraag. Is het gedoemd om te mislukken om een beginnende bonsai over te nemen en deze verder te verzorgen? Mits ik voldoende onderzoek doe, tijd insteek, goed materiaal etc. Ik snap dat er nog verschil zal zitten in de soort etc. Maar hoe zijn jullie begonnen met bonsai? Eerst jaren vanaf een mini stam of zijn sommige ook al begonnen met bomen die al enige tijd oud waren?

Alle tips zijn welkom. Ook bijv hele goede sites / video kanalen etc.

Groetjes,

Nigel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Nigel95. Reden: .

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #79912

  • OlivierAllemeersch
  • OlivierAllemeersch's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo Nigel

Ikzelf ben ook nog een beginneling (ong. jaartje), maar heb al een mooi aantal boompjes staan. De meeste komen van bij een gekende bonsai kwekerij/importeur.
Op zulke plaatsen vind je een heel groot en mooi aanbod, je kan altijd eens naar zo'n plaats gaan en daar info vragen. Ze zullen dan ook wel uitleg geven welke bomen je best kiest als beginner en hoe je die moet verzorgen (staanplaats, voeding, water,...). Ik zelf ga altijd naar Ginkgo in Laarne, binnenkort ga ik daar ook workshops volgen. Boeken lezen doe ik ook veel.

Dit is hoe ik het aangepakt heb en nu doe. Er zijn sowieso nog vele andere manieren om aan bonsai te beginnen natuurlijk.
Groeten, Oli4.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #79917

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Het is niet gedoemd te mislukken maar als je het echt alleen wilt doen ga je zeker tegenslagen, krijgen mijn advies is dan ook als je een boom koopt die wat verder is er aan te werken onder begeleiding van iemand met ervaring.
Als je aangeeft waar je vandaan komt zijn er wellicht mensen die een vereniging of iemand in de buurt weten die je kan helpen de juiste dingen te leren.
Veel plezier en succes met deze verslavende hobby
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #79921

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Welkom.

Ik kan je enkel aanraden er niet aan te beginnen. Veel te verslavend en tijdrovend. :silly:

En als je dat ervoor over hebt msh een vereniging zoeken om eens langs te gaan en wat raad te vragen.
Daarna kun je met die info een goede startplant zoeken.
Dan weet je tenminste waar je moet op letten bij je eerste boom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #79926

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2

dennisfranx schreef : Het is niet gedoemd te mislukken maar als je het echt alleen wilt doen ga je zeker tegenslagen, krijgen mijn advies is dan ook als je een boom koopt die wat verder is er aan te werken onder begeleiding van iemand met ervaring.
Als je aangeeft waar je vandaan komt zijn er wellicht mensen die een vereniging of iemand in de buurt weten die je kan helpen de juiste dingen te leren.
Veel plezier en succes met deze verslavende hobby


Ik woon in Kaatsheuvel bij de Efteling in Noord-Brabant. Ik zou heel graag langs verengingen gaan of bij iemand in de buurt. Tips zijn welkom.

OlivierAllemeersch schreef : Hallo Nigel

Ikzelf ben ook nog een beginneling (ong. jaartje), maar heb al een mooi aantal boompjes staan. De meeste komen van bij een gekende bonsai kwekerij/importeur.
Op zulke plaatsen vind je een heel groot en mooi aanbod, je kan altijd eens naar zo'n plaats gaan en daar info vragen. Ze zullen dan ook wel uitleg geven welke bomen je best kiest als beginner en hoe je die moet verzorgen (staanplaats, voeding, water,...). Ik zelf ga altijd naar Ginkgo in Laarne, binnenkort ga ik daar ook workshops volgen. Boeken lezen doe ik ook veel.

Dit is hoe ik het aangepakt heb en nu doe. Er zijn sowieso nog vele andere manieren om aan bonsai te beginnen natuurlijk.
Groeten, Oli4.


Welke boeken lees je? Zijn deze boeken een meerwaarde tov artikelen en video's op internet?

Tom Haest schreef : Welkom.

Ik kan je enkel aanraden er niet aan te beginnen. Veel te verslavend en tijdrovend. :silly:

En als je dat ervoor over hebt msh een vereniging zoeken om eens langs te gaan en wat raad te vragen.
Daarna kun je met die info een goede startplant zoeken.
Dan weet je tenminste waar je moet op letten bij je eerste boom.


Wat bedoel je met tijdrovend? Ik ben wel wat gewend met aquascaping denk ik.. maar gezien dat al veel tijd in beslag neemt ben ik benieuwd hoeveel bonsai zal zijn. Hoeveel uren ben je gemiddeld per week kwijt per seizoen aan het onderhouden van bijv. 1-3 jonge of volwassen dennenboom (pine tree)? Ik begrijp dat het onderzoeken nooit zal stoppen naar inspiratie / informatie. Zit hier de meeste tijd in? Het lijkt me dat de boom verzorgen zoals water geven, controleren, een dagelijks proces is wat kort duurt? Voeding wekelijks? Wat mij tot nu toe het meest tijdrovend lijkt is eindeloos researchen en toepassen om de gezondheid van de boom te verbeteren. En het plukken van alle naalden zodat daar eventueel nieuwe takjes gaan groeien. Het verpotten zal ook een klus zijn maar hoeft niet zo vaak te gebeuren? Passen jullie ookregelmatig de NPK / micros waardes aan en spotten jullie nieuwe groei op de blaadjes? Zijn er bepaalde waardes te kopiëren die bij een soort passen? Of blijft het toch maatwerk en de boom leren lezen?

Ik vroeg mij af aangezien ik mini ecosystemen laat groeien (aquascaping) of dit aquariumwater met NPK en micro stoffen handig kan zijn voor bonsai? Ik heb eventueel ook osmosewater wat ik kan gebruiken. Wat zou beter zijn?

Het gevaar met Bonsai lijkt me dat je al snel steeds meer bomen wil. Dit merk ik ook met mijn aquascaping hoe meer bakken hoe meer issues qua plantcondities en dat is continue aanpassen en balans zoeken.

Heb ik veel tools nodig of volstaat een snoeischaar etc. uit de schuur ook? Weet iemand misschien een goede basis set op Aliexpress waar je mee kan starten?

Bedankt voor alle reacties! :)

Hier een aantal voorbeelden van mijn aquascaping. Ik hoop dat ik hier mag linken anders hoor ik dit graag.

Chinese bergen


Forest scape
De volgende gebruiker (s) zei dank u: GG, Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 5 dagen geleden #79927

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
die aquascapes zien er goed uit zeg!

volgens google is bonsai vereniging brabant 30 minuten bij jou vandaan is redelijk in de buurt.

Website:
www.bonsai-brabant.nl

Locatie:
de Huif
Hortensiastraat 2
5271 GT, Sint-Michielsgestel

Boeken tegen over internet.
boeken zijn soms gedateerd en sommige info is achterhaald maar in de basis over het algemeen nog wel van toepassing en informatief
het internet staat ook vol met informatie maar let wel op dat ook daar niet alles van juist is of bedoeld is voor andere klimaten als nederland maar over het algemeen met een beetje gezond verstand is het juiste wel te filteren op de website van bonsai empire alleen is al een hoop info te vinden.
(ik heb nog een stapel boeken waar ik niets meer mee doe dus eventueel bij interesse laat het me dan even weten)

Tijdrovend:
ja er gaat wat tijd inzitten inderdaad en als je weinig of geen kennis hebt gaat er veel tijd in het uitzoeken wat te doen zitten zodat je ervaring op doet en ook de dingen juist doet en zo plezier inplaats van teleurstelling aan de hobby beleefd

dagelijkse bezigheden: water geven, bomen lezen, controleren op beesjes ziektes etc met maar 3 bomen kost je dit 15 minuten per dag en als het heet is moet je mischien twee of wel drie keer water geven maar dat is wel te overzien lijkt me :P
maar zoals je zelf zegt hoe meer bomen hoe meer tijd het kost.

Seizoens werk:
je past technieken toe bij je bomen zoals snoeien bedraden en verpotten etc en dit verschilt per soort wat het juiste tijdstip is om dit te doen dus ook dan weer wat opzoek werk en dan het uitvoeren op het juiste tijdstip, de technieken toepassen opzichzelf is niet heel veel werk maar is het soms lastig de tijd te hebben op het beste moment maar ook hier weer is de grote van de collectie een factor want hoe meer bomen die op hetzelfde tijdstip bepaalde handelingen nodig hebben hoe lastiger het is ze allemaal de juiste aandacht te geven. (tenminste voor mij is dit zo, werk en drie kids is ook al iets wat veel tijd kost :P)

of je water van je aquariums geschikt is of iets kan betekenen voor je bomen weet ik niet....
wel vind ik de filmpjes die je laat zien erg mooi!

ik raad het reguliere tuin gereedschap af je hebt niet al het gereedschap direct nodig maar ik vind dat de:
concaaf tang
knobbel tang
jin tang
draadschaar
toch wel dingen zijn die je nodig hebt om snoeiwonden etc vanaf het eerste moment goed te laten genezen en om onnodige beschadigingen te voorkomen

ik bestel zelf wel gereedschap op alie expres van het merk: Tian bonsai
hoogwaardige kwaliteit en in mijn ogen redelijk betaalbaar maar om mee te beginnen kun je ook gewoon een basis setje kopen in elke andere bonsai shop/webshop om mee te beginnen.

verder leuk om te lezen dat je zo enthausiast bent maar vooral goed dat je eerst informatie inwint alvorens er aan te beginnen helaas zien we hier op het forum meestal anders en komt iemand pas vragen stellen als de boom al op zijn einde is :P
dus mocht je meer vragen hebben of krijgen stel ze dan gerust!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 4 dagen geleden #79929

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Welkom op het forum en in deze heerlijke hobby. En gedoemd te mislukken, ik denk van niet. Je begint aan het begin, info verzamelen. Dat is hier wel eens andersom ;) maar dat maakt dan ook weer niet uit, zonder vallen leren we niet lopen zullen we maar zeggen.

Ik zelf ben begonnen met de aanschaf van Malsai Ulmus bij de intratuin vandaan. Vond hem erg leuk toen ik hem zag (dus ja ik ook, eerst kopen dan nadenken ;) ) na een paar jaar kwam er eens wat bij en ging weer weg. De laatste 3 jaar is de bijzaak echt hobby geworden en ben ik me gaan verdiepen in bonsai en is de hobby geëxplodeerd tot een project of 50. Ik noem het altijd projecten omdat het de bomen de stempel bonsai naar mijn mening nog niet kan hebben. Het is zoals ik het zie niet zo dat als je een plant in een bonsai schaal zet dat dit dan ook een bonsai is.

En de Ulmus heb ik nu een jaar 8/9 denk ik en doet het prima. En ondanks dat er van het takken gestel geen hout klopt volgens de bonsai wetten ben ik er trots op dat hij de stempel malsai toch wel achter zich mag laten. En gedurende de jaren ga ik hem wel verbeteren maar stap voor stap corrigeer ik hem. Ik begonnen met de wortels te verbeteren, en zo nu dan haal ik tak weg die niet juist is.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx, Genz, Nigel95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 4 dagen geleden #79930

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Welkom,
Gedoemd om te mislukken is het zeker niet, dat je aquascape's zo mooi zijn bewijst wel dat je smaak heb, heb ook ooit eens geprobeerd maar nooit daar geraakt qua niveau.
Nr club of prive les gaan is eigenlijk een grote plus, je kan niet alles leren van boeken, en sociale interactie is ook leuk.
Persoonlijk vind ik dat je als je tijd hebt beter de 2ehands.be , marktplaats.nl, marketplace opzoekt om bomen te kopen , soms van mensen die ermee stoppen of teveel bonsai hebben , is meestal wel al aan gewerkt, maar geeft je voorsprong en vooral veel meer ' bonsai' voor je geld dan in het commerciele circuit
Als voorbeeld kan je eens kijken nr buxus van mij in recente onderwerpen, deze heb ik kunnen kopen voor bedrag dat je in handel niet voor mogelijkheid hield.
Ook zelf zoeken startplanten vind ik heel leuk , en uitdoen als het mag...
Als is dit een leerproces, in het begin vind je alles mooi en zie je overal iets in ...
Veel plezier en welkom op HET Forum, grtn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 4 dagen geleden #79932

  • Nigel95
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt voor alle reacties. Super interessant om te lezen allemaal.

Ergens op les gaan lijkt me heel leuk. Ik neem aan dat de vereniging in Noord-Brabant het dichtstbijzijnde is? Lijkt me leerzaam. Samen over een bepaalde passie / hobby praten is altijd leuk.

Ik zal is gaan kijken waar ik een mooie starter kit kan kopen qua spullen.

Leuke boom Bijlles!

Naast de pine tree ben ik ook al erg verkocht van een maple sp met een formal / informal upright / broomstyle achtige stijl. De Japanse Esdoorn was alleen wel ontzettend duur in de tuincentrums idd en de boom had totaal nog geen body. Via marktplaats zie ik soms al leuke dingen voorbij komen. Zijn in het algemeen Japense Esdoorn / maple sp bonsais erg duur als je die wil kopen met al een beginnende stam?

In de Duinen bij mij in de buurt groeien erg veel pine/dennenboom/spar achtige types. Zou het iets zijn om er hier ook 1 van te pakken en deze proberen in leven te houden en zo wat basic skills te ontwikkelen?

Wel viel mij op dat ik in het bos dus helemaal verkeerd zat te zoeken naar kleine boompjes? Ik zag namelijk een video van Peter die gewoon bomen van 2 a 3 meter vervolgens helemaal gaat inkorten. Zodat de stam eerst wat dikker kan worden en dan flink terugbrengen.

Onderzoek doen vooral vanaf de start lijkt me heel belangrijk in deze hobby idd. Dat heb ik bij aquascaping al gemerkt. Daarnaast is het ook nog belangrijk om een goede bron te pakken. Er zal waarschijnlijk ook veel verkeerde info verspreid gaan op het internet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 4 dagen geleden #79933

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Dennen uit de duinen zou ik niet aan beginnen.
De nodige haarwortels zitten meestal veel te diep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts