Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Ficus 2 jaren 2 maanden geleden #93807

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik zit met een dilemma voor deze ficus:

Eerst had ik het plan om met de rest van de stammen een gezamenlijke kruin op te bouwen en met dat rechter stuk een lager gelegen kruin. Of alleszins lager beginnende kruin en in elkaar te laten vloeien.
Een beetje zoals bij een dubbelstam, moeder/dochter.

Maar nu overweeg ik om dat rechter stuk weg te zagen.
Dan ga ik een meer taps beeld krijgen in de rest van de stammen.


Op de rechter stam zitten 2 hoog gelegen vertakkingen die veel te dik zijn in verhouding met de stam. Deze zouden dan meer gaan opvallen omdat dit dan de zijkant van het geheel wordt. Die zou ik dan ook willen wegzagen om daar nieuwe takken op te bouwen.


Om de tapsheid van het geheel dan nog te verbeteren, zou ik de stammen naar elkaar kunnen toe trekken. Ik heb dit voorlopig even gedaan met een spanriem.
Iemand een idee of dat mogelijk is en hoe lang dit er dan op zou moeten blijven? Ik heb gemerkt dat takken die vrij lange tijd naar beneden zijn gespannen toch een heel stuk terug naar boven veren. Dus ik kan me voorstellen dat deze stammen er lang over zouden doen om in positie te blijven. Waarschijnlijk zal er daarvoor toch wat diktegroei moeten komen.

Dan zou ik ongeveer dit beeld bekomen:


Heel graag hoor ik jullie mening hierover.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 2 jaren 2 maanden geleden #93811

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als ik het goed begrijp wil je een tapser beeld van het geheel vanop afstand?
Ik zou deze boom behandelen als een vlot stijl, die stammen bij mekaar spannen is voor mij geen goed idee.
Je hebt een mooie wortelvoet waaruit verschillende bomen vertrekken, die mogen eerder open waaieren aan de basis, je moet alleen zien dat je verschillende hoogtes hebt van die stammen, dat is voor mij veel belangrijker.
Ik denk dat ik ze eerder zou trachten open te duwen aan de basis.
Ik denk dat je het teveel bekijkt als zou het één boom zijn. Een meerstam moet in zijn totaalbeeld niet taps naar boven lopen.
De stammen lager snoeien zou wel een optie zijn misschien, maar daar moet ik het live voor zien.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus 1 jaar 6 maanden geleden #95284

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Nigel Saunders heeft er ook een paar kunnen scoren. Ben benieuwd hoe hij ze binnen kort gaat stylen.
Zijn de jouwe goed gegroeid dit jaar?

Starten bij 5:13

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Ficus 1 jaar 5 maanden geleden #95395

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Hey rorror,

Bedankt voor het filmpje.
Ik ben ook benieuwd wat hij ervan gaat maken. Dat vind ik altijd zo leuk aan zijn filmpjes, dat hij ook de evolutie over de seizoenen en jaren laat zien.

Aan de mijne heb ik deze zomer niet veel gedaan, enkel buiten gezet en laten groeien.
En ik zit nog steeds met die ene stam waar maar geen uitloper wilt komen waarboven ik kan inkorten.

Volgend voorjaar toch maar eens verpotten denk ik.

Deze foto was eind augustus:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts