Onderwerp:

'Wie ben jij' 3 jaren 4 maanden geleden #88434

  • DolomighT
  • DolomighT's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 176
  • Ontvangen bedankjes 33
hoi,

ik ben casper ik ben 31 jaar, ik heb nu 1,5 jaar een ficus die ik aan het trainen ben.
sinds een half jaar is daar een 2e ficus bij gekomen.
ze zijn allebij uit stek opgekweekt en ook ben ik continu bezig met stekken te maken die ik dan ga proberen te verkopen (van de ficus).
wat mij vooraal trekt in de bonsai is de langdurigheid van de hobby, ik woon momenteel nog in een studio zonder balkon oid en dus ook zonder tuin dus ik richt mij zolang voornamelijk op de ficus kamerplant. ik heb voor de ficus benjamina gekozen omdat deze binnenplant een houten stam had en dit was zon beetje de enige binnenplant in het tuincentrum die dat had dus.
zodra ik over een tuin beschik (hopelijk 2e helft 2021) dan zal ik de hobby ook wat kunnen uitbreiden naar buiten toe.
tot die tijd geniet ik van mijn kameprlanten bonsais.

mvg C

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 3 maanden geleden #88471

  • Tamara
  • Tamara's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Goedemorgen iedereen!
Ik zal even de tijd nemen om me voor te stellen, ik ben al een 'actief' lid op dit forum, ten minste de afgelopen jaren heb ik toch wat meer gelurked. Als ik me niet vergis was mijn eerste post een jaar of 3/4 geleden waarbij ik nog in de veronderstelling was een bonsai boom uit een zaadje te kunnen kweken (een magnolia).

Inmiddels staat de magnolia netjes in de volle grond in mijn moestuin en geeft inmiddels al wat bloemen, een pre-bonsai zal het nooit worden laat staan een 'echte' bonsai. Uiteraard heb ik wel de moeite genomen om wat meer te experimenteren met bonsai an sich, door bomen op het internet te bestuderen, heel veel filmpjes te kijken en door uiteindelijk zelf maar aan de slag te gaan. De afgelopen jaren heb ik best wel wat mogen knutselen en heb ik een aantal struikjes naar mijn zin weten te vormen (in de bijlage drie exemplaren, let niet op de rommel).

Ik heb mezelf voorgenomen actiever op het forum te worden en ik kijk uit naar discussies over bomen, gereedschappen en technieken. Kritiek neem ik ten harte aan, je kan alleen maar groeien door kritisch naar eigen werk en naar dat van anderen te kijken. Respect blijft natuurlijk wel belangrijk!


Hopelijk tot spreeks en dat we maar veel van elkaar mogen leren,
Groetjes,
Tamara.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 3 maanden geleden #88472

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Tamara, welke soorten bomen zijn het?
Ik denk een azalea, welke al vorm begint te krijgen, leuk maar begint het draad niet in te groeien?
En een kleine olijf, maar de andere 2 weet ik echt niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 3 maanden geleden #88473

  • Tamara
  • Tamara's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Hi RvV,
Het draad begon inderdaad wat in te groeien dat is er inmiddels ook al af, daar was ik wel wat laat mee een mooi leer momentje achteraf bezien. Ik vind dat nog steeds heel lastig inschatten, dat komt vast nog wel een keer.

De andere twee boompjes zijn een japanse sier-kers en een forsythia.

Groetjes,
Tamara

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 3 maanden geleden #88474

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Hallo mijn naam is jurgen.
Ik hou al lang bonsai ( ongeveer 25 jaar) maar bestempel mijzelf nog steeds als amateur/liefhebber.
Ik heb een ruime colectie van een 30 tal bomen die wel gaan van oud tot relatief jong.
Vooral verfijning is mijn pijnpunt en inzicht daar in.
Het groootste deel van de verzameling zijn urban dori ,ook wat uit zaad of stekken opgekweekt materiaal.
Ik ben graag met de hobby bezig maar wil en kan er geen groot geld aan uitgeven dus doe ik het al jaren op autodidact .
Eenmaal een beginnerscursus gevolgd vele jaren geleden maar toen was ik zelf al jaren in mijn uppie bezig.
Die cursus was leerrijk maar ook teleurstellend op bepaald vlak.
Ik had enkele mooie bomen die ik mee nam en de lesgevers waren ook gretig voor die voor hen basis struiken eens goed onder handen te nemen.
Op zo een cursus lijkt dat leuk en je boom verbeterd maar ik had er heel wat proberen mee achteraf.
De deshojo esdoorn die ik meenam daarvan stief achteraf een deel van de top af, een den waar veel aan gefreesd en gebogen was verloor ik in dat komend jaar,en vele van de voor mij geliefde bomen kregen aardig veel verbeteringstips die voor mij moeilijk uitvoerbaar waren.
Achteraf ook veel bijgeleerd van wat je dus beter niet doet.
Vb cursus was ik oktober en toen werd de acer zwaar gesnoeid .
Achteraf ben ik te weten gekomen dat je acer best in August snoeit en dat doe ik nu al jaren zonder problemen.
Dus in de loop van de jaren aardig wat mee gemaakt (want dit is maar een klein verhaal binnen de jaren dat ik ze hou).
Naar verzorging toe heb ik wel aardig wat kennis maar vormgiving en verfijning is mijn zwak punt.
Mijn bomen zal ik waarschijnlijk nooit krijgen zoals je ze op internet (of hier bij de betere liefhebbers) zijn als je vergelijkt met de echte beautys maar ik probeer het toch zo goed als mogelijk binnen mijn capaciteiten te verwezenlijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 3 maanden geleden #88475

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Tamara, welkom op dit forum en succes met je hobby.
Bonsaigroeten, Joop.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tamara

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 3 maanden geleden #88476

  • Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 384
  • Ontvangen bedankjes 159
Hallo Jurgen, welkom op dit forum en hopelijk kun je je kennis hier verrijken. Trouwens, bijna iedereen hier is amateur/ liefhebber. De 1 meer dan de ander.
Iedereen verliest met de tijd wel 1 of meer bomen door verkeerde adviezen, handelingen of andere omstandigheden.

Ik ben zelf net 2 jaar terug naar Griekenland verhuisd en heb mijn bonsai mee-verhuisd. Door het andere klimaat, met name in de zomer, ben ik al aardig wat bomen kwijt geraakt. Ook bomen die ik al 20 tot 30 jaar in mijn bezit had. Daar moet ik echt mee leren omgaan.
Ik ben nu mijn verzameling weer aan het uitbreiden met inlandse yamadori's. Als de tijd rijp is, komen daar nog wel foto's van hier op dit forum.
Succes met de hobby.
Bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 3 maanden geleden #88477

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Hallo joop
Echt nieuw ben ik hier niet.
Ik heb gewoon weinig met dit forum bezig geweest het voorbije jaar.
Ik ben wel benieuwd naar jouw griekse bonsai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

'Wie ben jij' 3 jaren 3 maanden geleden #88579

  • rbnvrw
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en dacht, ik stel me even kort voor voordat ik meteen met de deur in huis val met een vraag :)
Ik ben 28 jaar oud en heb een week geleden mijn eerste bonsai boompje gekregen.
Dat was een lange wens die nu in vervulling is gegaan en ik vind het heel leuk om er alles over te lezen en te leren om zo het boompje zo goed mogelijk te verzorgen!
Deze website en het forum is daar een leuke bron van inspiratie voor.
Een andere hobby van mij is (analoge) fotografie, dus die twee hobbies zal ik in de toekomst ook zeker gaan combineren!
Groetjes,
Ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts