In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Moet even op weg geholpen worden:) 10 jaren 7 maanden geleden #25043

  • Bliesje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben nieuw en heb nog nooit een bonsai gehad. Voordat ik er eentje koop heb ik een paar vraagjes, zodat ik al wat meer weet en minder fouten hoef te maken :)

Ik ben van plan om als eerste plant eentje te kopen die al bonsai is zodat ik alleen hoef te knippen enzo, maar het leek me ook wel leuk om een jonge erbij te nemen en vroeg mij af hoe ik dat het beste kan doen. Ik heb een foto bijgevoegd die ik op marktplaats zag en heb daar ook een paar vraagjes over...

1. Ik zou graag een japanse esdoorn willen omdat ik die bladeren heel mooi vind. Maar volgens mij is die voor buiten, maar ik vroeg mij af of ik buiten planten ook binnen kan hebben als ik ze swinters op mijn kamer zet. Ik zet op mijn kamer de verwarming nooit aan in de winter en het wordt er altijd HEEL koud. Maar niet onder 0. Ik denk tussen 0 en 10 graden in de winter.

2. Een bonsai moet 1 keer in het jaar verpot worden, wordt daarmee bedoelt een andere pot of alleen andere grond? En hoe zit het met wortels knippen... Hoeft dat alleen als hij verpot wordt of moet dat wel vaker?

De bijgevoegde foto is een denneboom weet niet meer precies welke (ik neem dit boompje ook niet ik vraag me alleen af hoe je zo begint met een plant).

3. Stel ik koop zo'n plant. Moet ik hem dan meteen verpotten en in een bonsai potje zetten met bonsai grond?

4. Wat moet ik dan doen, wachten tot hij nog meer groeit? Al bladeren knippen en zo ja welke? Want hoe maak je met zo'n plantje onderscheidt tussen de boomstronk en het bladerdak zegmaar? En hoe zit het met het vormen en bedraden kan dat al zo nee vanaf wanneer dan wel...

5. Hoe zit het met naaldbomen in de winter, want die verliezen neem ik aan niet hun bladeren, moet je die in de winter ook bij knippen?

6. Als je je bonsai buiten hebt staan, kan hij dan wel tegen al die regen? Zoals sinds vrijdag is het hier bijna alleen maar regen...

7. kunnen bonsai zowel naaldboom als loofboom tegen vorst en sneeuw? Grote naaldbomen kunnen dat namelijk wel.. Maarja alles is anders met zo'n klein boomje heb ik alwel begrepen :P

Dit warrren eerst mijn vraagjes wel hopen dat jullie mij verder kunnen helpen! :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet even op weg geholpen worden:) 10 jaren 7 maanden geleden #25044

  • Bliesje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
En de foto...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet even op weg geholpen worden:) 10 jaren 7 maanden geleden #25045

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Door om te beginnen eerst eens deze site door te lezen kun je denk ik de meeste vragen al wegstrepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet even op weg geholpen worden:) 10 jaren 7 maanden geleden #25046

  • Bliesje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
En bedankt... Die heb ik al door gelezen en dit is me dus niet duidelijk geworden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet even op weg geholpen worden:) 10 jaren 7 maanden geleden #25049

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
1. buiten bomen horen buiten. niet zomaar binnen zetten. acers horen ook gewoon buiten. eigenlijk horen alle bomen buiten, tropische soorten kunnen in ons klimaat beter wel binnen overwinteren, maar zodra de temperaturen het toelaten ook weer buiten zetten, dan doen ze het t beste.

2. niet 1 x per jaar, maar wanneer de boom eraan toe is:
www.bonsaiempire.nl/basis/verzorgen/verpotten

3. als je een starter/jaarling als deze neemt, dan zou ik hem eerst een jaar of 5-10 in de volle grond zetten om de stam te laten verdikken, genoeg takken aan te maken, aan de takkenstructuur werken etc. dan, wanneer de stamdikte naar wens is, eventueel afzagen en oppotten. Goed laten wortelen voor enkele jaren, eventueel al een basis vorming doen, en dan pas gaan oppotten. dennen zijn vrij trage groeiers in vergelijking met loofbomen.

4. (lees eerst oa deze artikelen:)
www.bonsaiempire.nl/basis/vormen/bedraden
www.bonsaiempire.nl/basis/vormen/snoeien
www.bonsaiempire.nl/basis/vormen/wortelhals
www.bonsaiempire.nl/basis/vormen/stam
www.bonsaiempire.nl/basis/vormingen

5. naaldbomen hebben naalden, geen bladeren. de meeste naaldbomen behouden idd hun naalden (oude vallen uiteraard wel af) een lariks is een naaldverliezende naaldboom. vormsnoei doe je wel in de winter, onderhoudssnoei in late voorjaar / zomer. bij dennen heb je speciale technieken, waaronder oude naalden verwijderen, kaarsen nijpen, kaarsen knippen, knop selectie etc.

6. als je grondmengsel goed drainerend is, dan is er vrijwel niets aan de hand. je kunt ook je bomen onder een afdak zetten zodat je totale controle hebt over het bewateren, maar nogmaals, in het juiste substraat (wat van boom tot boom kan verschillen) hoeft zelfs langdurige regenval geen probleem te zijn. Naaldbomen en dan vooral witten dennen, willen wel wat droger staan, dus die kun je extra bescherming bieden.

7. de bomen kunnen tegen vorst, de potten soms niet en die moet je dan wat beschermen bij langdurige en extreme vorst (-5 en lager)
sneeuw werkt juist isolerend en kun je dus ook gebruiken bij langdurige vorst. wel uitkijken voor uitdrogende (oosten) wind.
Shohin (vrij kleine bonsai) hebben doorgaans wel wat extra bescherming nodig. Maar een periode van vorst is voor de meeste bomen juist noodzakelijk.

succes, en welkom op het forum.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bliesje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts