Onderwerp:

'Wie ben jij' 3 jaren 5 maanden geleden #88065

  • rayholland
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Hoi Allen,

Ik zou me graag even voorstellen: Mijn naam is Raymond, 47 lentes jong, wonend in het Zuiden des Landes.
Ik werk in de IT en heb vaak stressvolle werkdagen en zoek een leuke hobby waarmee ik lekker na werktijd kan ontspannen /afschakelen.

En dan denk ik aan lekker met mijn handen bezig zijn, liefst buiten, rustig op mijn gemak en in mijn eigen tempo.
Vandaar dat mijn interesse gewekt is in 'bonsai'.

Ik heb al heel wat hier gelezen/bestudeerd, maar zit toch nog met wat vraagjes:
1. Kunnen jullie mij een goed boek (engels of nederlands) over de verzorging van Bonsai aanraden?
2. Ik zou graag willen beginnen met 3 'eenvoudig te onderhouden' outdoor bonsai boompjes die niet meteen een kapitaal kosten. Welke soorten kunnen jullie mij aanraden? Hebben jullie een paar adresjes waar ik deze kan bestellen?
3. Moet zo'n outdoor boompje eerst 'acclimatiseren', of kan ik deze meteen gewoon buiten zetten (gezien de dagen steeds kouder worden)?
4. Het optrekken van Bonsai stekjes (of zelfs zaadjes) lijkt me ook wel leuk, maar is dit realistisch? Zou het niet te lang (spreek jaren) duren voordat men ook maar iets van basis materiaal kan verwachten?
5. Zijn er ook mensen hier die Bonsai boompjes houden m.b.v. hydro cultuur? Bijv. steenwol of hydrokorrels als medium gebruiken en voeding toedienen via een voedingsvat m.b.v. een PH/EC meter? Of is dat bij Bonsai boompjes niet mogelijk?
Omdat ik uit de IT kom, vind ik het n.l. interessant om dingen te automatiseren.

Groetjes uit Limburg,
Raymond

Oja, de 'stands' voor de 3 boompjes heb ik afgelopen weekend al gemaakt:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland. Reden: addon

'Wie ben jij' 3 jaren 5 maanden geleden #88068

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Welkom Raymond.
Ik zal proberen wat antwoorden te geven naar mijn inzicht.
1 Harry Tomlinson het complete handboek
2 soorten is smaakgevoelig en niet direct prijsbepalend, dat is meestal ouderdom en de verfijning. Zelf vind ik het creëren het leukst en koop ik geen boom die al gestyled is. Maar dat ligt aan jou, mijn visie is dus niet een dure boom te kopen maar een starterboompje of nog leuker een gratis (haag) plant vanaf marktplaats. Als het dan mis gaat kost het niks.
3 buiten bonsai staat in een winkel niet binnen
4 is wel leuk maar duurt inderdaad lang
5 weet ik niet, maar mocht je wat leuks bouwen dan graag een post van maken.

Groet en succes Reinier
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rayholland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 5 maanden geleden #88071

  • rayholland
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15

RvV schreef : Welkom Raymond.
5 weet ik niet, maar mocht je wat leuks bouwen dan graag een post van maken.

Groet en succes Reinier


Thanks Reinier voor je nuttige info.

Wat betreft punt 5. Ik ben al bezig om wat leuks te bouwen ;-)

Omdat ik toch best wel vaak van huis ben i.v.m. werk, wil ik een 'auto bewaterings systeem' bouwen (soort eb en vloed systeem) m.b.v. autopot aquavalve's. Zie hier een leuk filmpje over de werking van zo'n aquavalve:


Principe is deze:
Grote regenton (water/voedingvat) van 270 liter welk op het hoogste punt in mijn tuin staat met een slang/slangetjes naar 3 bakken van 60x40x4 cm. Door de zwaartekracht gaat het water 'stromen'. De bakken worden dan gevuld tot 2 cm water, waarna deze aquavalve d.m.v. een vlottertje zichzelf sluit. De boompjes nemen dan het water op via 2 korte nylon touwtjes (capillaire werking) en de bak vult zichzelf opnieuw wanneer deze leeg is.

In theorie neemt het boompje dan precies de hoeveelheid water/voeding op, welk hij nodig heeft.
Maar gaat dit ook in de praktijk werken? Blijven de boompjes gezond, zonder handmatig water te hoeven geven?
Geen idee, maar vind het leuk om zoiets uit te proberen en hiermee te experimenteren :-)

Groetjes,
Raymond

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland. Reden: typo / addon

'Wie ben jij' 3 jaren 5 maanden geleden #88075

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 562
  • Ontvangen bedankjes 172
Als de bak meteen weer gevuld word nadat die leeg was dan blijven de touwtjes dus altijd nat en de grond zou dan vochtig moeten blijven. Het zal wel een uitzoek zijn welk materiaal touw, hoever in de grond, welke grondsoort. Ben benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 5 maanden geleden #88076

  • rayholland
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Qua touw is nylon touw het beste (nylon absorbeert water n.l. uitstekend en rot niet, in tegen stelling tot katoen).

Qua medium denk ik aan een mix van bims, zeoliet en lava (zo luchtig mogelijk om wortelrot te verkomen).
Houdt natuurlijk wel in, dat ik flink (vloeibaar) moet bemesten (hoge EC waarde rond de 1,1 denk ik zo)

Misschien nog een extra bruissteentje in de bak voor extra zuurstof voor de wortels? Maar dan moet ik ook een luchtpompje op stroom aansluiten en ik zou het systeem liever geheel onafhankelijk van stroom willen hebben.

Maar idd, het zal in eerste instantie veel 'trail en error' worden (maar dat is juist leuk, dit uitzoekwerk).

Oja, ik wil wel een apart topic starten en mijn bevindingen daar bijhouden.
Enige vrees die ik wel heb, dat dit zozeer 'outside-of-the-box' is, dat het meteen wordt afgekraakt :-(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rayholland.

'Wie ben jij' 3 jaren 5 maanden geleden #88080

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
@rayholland Ik zou er een nieuw topic voor maken. "Wie ben jij" topic is hier niet helemaal voorbedoelt.

Commentaar/feedback/afkraken kan je altijd krijgen. Zolang het informatief is, kan je er alleen maar beter op worden.

Ik zou eens gaan lezen, waarom mensen bims/zeoliet/lava gebruiken, de eigenschappen ervan, en of die eigenschappen niet te niet worden gedaan door er een touwtje met water reservoir aan te hangen.
Als je het echt wilt gaan gebruiken, zou ik het niet op een boom testen waar je helemaal weg van bent, maar eerder met een test boompje die dood mag gaan.

Verder electra, is simpel, een zonnepaneeltje op een accu, waar je dan je apparatuur op aansluit.
b.v. een microchip aansturing (arduino of rasbarrypi.)
Ik ken wel wat mensen die dat soort systeemen gebruiken in hun broeikassen voor moestuin.
Kan de link daarvan wel prive sturen, aangezien dat niet bonsai gerelateerd is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 4 maanden geleden #88398

  • Tastybonsai
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,

Ben eigenlijk benieuwd of er iemand rond Hoogeveen(Drenthe) ook bezig is met bonsai.

Zelf woon ik hier en ben al enigszins lang met deze hobby bezig, lid van een club in Groningen omdat er niet rond mijn woonplaats een club zit.

Mag ook een PM als je in de buurt woont, kunnen we evt eens bij elkaar komen kijken.

Groeten,

Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 4 maanden geleden #88400

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Neem contact op met Henk Steneker in Emmen. Hij geeft workshops en een inofficiele vereniging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 4 maanden geleden #88427

  • Tastybonsai
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Ook benaderd idd, die wil ivm corona nu even niemand zien. Daar via Bruno gekomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

'Wie ben jij' 3 jaren 4 maanden geleden #88428

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tastybonsai schreef : Ook benaderd idd, die wil ivm corona nu even niemand zien. Daar via Bruno gekomen.


Nee, dat is vanzelfsprekend. Nu is het ook niet de bedoeling zomaar bij mensen langs te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren