Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #691

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Op mijn zoektocht op het internet naar informatie over Bonsai in het algemeen maar over grondmengsels in het bijzonder kwam ik dit artikel tegen (zie link).

www.bonsai4me.com/Basics/Basicscatlitter.htm

Het lijkt mij zeer interessant om hier eens wat mee te gaan experimenteren.
Mijn vraag is nu of er al liefhebbers zijn die ervaring hebben met dit soort materialen, zo ja welke en in welke verhoudingen gebruikt u ze?
Laast bewerkt: Post by Dicky.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #692

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hallo,
Op een ander forum ook gerelateerd aan bonsai kwam het afgelopen jaar ook iemand met een vraag m.b.t. het gebruik van kattebakkorrels.
Verschillende meningen over het onderwerp natuurlijk en welke het precies waren is me eigenlijk een beetje ontgaan, maar ik weet me nog wel te herinneren dat een merk k.bakkorrel werd genoemd n.l. "Foetsie-Bah"".
Bleek dus dat het hier te lande wel gebruikt wordt als grondmedium voor bonsai.
Er waren forumleden die toch ook wel een keer de proef op de som wilden nemen met de k.bakkorrels. Is later echter nooit meer een bericht over verschenen!
Of het dus succesvol is gebleken is mij niet bekend.
Zelf heb ik het nooit gebruikt voor dit doel want ik ben er niet zeker van of er geen chemische stoffen in de korrels verwerkt zijn.:huh:
Maar ik heb het artikel in de link gelezen en de schrijver ervan is dus duidelijk wel overstag gegaan sinds een aantal jaren en er enthousiast over.:) Dus dan neem ik aan dat het geen schade toebrengt aan de bomen.
Maar wat experimenteren kan natuurlijk geen kwaad en je bent geinteresseerd in die materie dus proberen zou ik zeggen.
Het lijkt me echter niet echt interessant voor iemand die maar enkele boompjes heeft, maar is de collectie echt uitgebreid dan kan het op financiel gebied een optie zijn om i.p.v. de bekende grondmengsels de korrels te gebruiken.
Kan je dus niet verder op weg helpen v.w.b. verhoudingen etc. maar wilde dit toch even op het forum plaatsen.
Misschien dat er toch nog reacties van "gebruikers" komen.
Laat i.i.g. eens weten wat je bevindingen zijn met die korrels mocht je deze gaan gebruiken.;)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #703

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Hmm..Ik zit zo wat rond te neuzen op het net over dit onderwerp, maar de meeste discussies draaien uit op onenigheid tussen de forumleden.
De één zegt je moet experimenteren en de literatuur eens loslaten, de ander zegt volg de boeken van de proffesionals.
Ik denk dat er zeker geen éénduidig antwoord op is.
Let idd op dat er geen chemische toevoegingen inzitten zoals luchtverfrissers, desinfectiemiddelen enz.
Laast bewerkt: Post by D@NNY.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #707

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Weet je wat het is met forums Danny, zoveel leden zoveel meningen. En er zal misschien best wel eens een goeie tussen zitten maar dan is het altijd de vraag welke! Daarom is het vaak het beste om e.e.a. zelf eens uit te vogelen en naderhand al naar gelang het uiteindelijke resultaat te beslissen of je wel of niet de ingeslagen weg wil blijven volgen.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #710

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Tuurlijk...Was er nooit geexperimenteerd, dan reden we nog in koetsen moet je maar denken..
Kom er alleen niet achter of het nu wat is of niet, de discussie ontaard op elk forum of vraagbaak op scheldpartijen :lol:
Laast bewerkt: Post by D@NNY.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #719

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
In iedergeval bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels nog het een en ander gevonden betreffende deze materie. Dit voorjaar ga ik eens wat startmateriaal op een mengsel van dit spul zetten, uit de samenstelling ben ik nog niet helemaal uit maar dat laat ik t.z.t. wel weten. Hopelijk zijn er nog meer mensen die dit als een uitdaging zien zodat we hier onze ervaring kunnen delen.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #720

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Ja hou ons in ieder geval op de hoogte, misschien dat ik er in het voorjaar als proef ook wel een boom in probeer.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #721

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ik heb nog wat aankomend materiaal staan en wil toch eens proberen wat de boompjes doen als ze in die kattebakprut staan.
Aankomende maand eens wat in de korrels zetten en wat in mijn gewone mengsel.
Heb dan mooi vergelijkingsmateriaal. Ga ook wat fuchsiastek in de k.bakkorrels zetten. Ben eigenlijk toch wel een beetje nieuwsgierig.;)

Ps. Moet nu wel even mijn buurvrouw lief aankijken, zij heeft 2 katten dus...:blush:
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #744

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ik ken ook een paar mensen die kattenbakkorrels gebruiken en ze werken hier graag mee omdat het erg goedkoop is. Ikzelf heb het ook nog nooit gebruikt, maar het zal dus wel werken.. :)
Als het mislukt, heb je het in ieder geval uitgeprobeerd ;)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #781

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
C:\fakepath\Wateropname bonsaigrond.doc
Ik heb eerder wat gelezen over kattenbakkorrels. Het probleem schijnt te zijn dat de korrels heel snel uit elkaar vallen en daardoor de grond dichtslibt. Maar daar heb ik geen ervaring mee. De echt mooie, dure bomen zou ik zelf mooi op goede, officiele grond zetten, zeg maar... Ook gebruiken enkele leden van onze vereniging Ceramis. Ook niet zo duur...
In de bijlage zit een artikel van een bonsaiforum over de opname van water in verschillende soorten grond. Ik weet niet of ik het hier wel mag publiceren.... Maar ik doe het toch maar.
Laast bewerkt: Post by davids.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts