Onderwerp:

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4257

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Ook bij mij blijft vrijwel het gehele spul buiten staan, zij het onder een terras overkapping waardoor ik wat vocht betreft alles goed onder controle kan houden.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4259

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Daarom zet ik het ook onder de tuintafel. Ik heb nog geen afdak boven de bonsai. Ben het wel van plan om te gaan realiseren. Maar ja, prioriteiten he....
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4266

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd of meer mensen deze korrels inmiddels gebruiken en wat dan hun ervaringen zijn?

In Engeland schijnt het inmiddels gemeengoed te zijn met zeer bevredigende resultaten zo vernam ik tijdens mijn vakantie in Griekenland onlangs van een Engelse bonsaiïst.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4285

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Gezien het aantal keren dat dit lijntje is bekeken zou je toch mogen verwachten dat er meer mensen dit materiaal zijn gaan gebruiken. Maar aan de reacties te zien is dat waarschijnlijk niet het geval en blijft het slechts bij enkelen. Daarom zal ik u niet langer lastig vallen met mijn ervaringen en mag wat mij betreft de webmaster dit lijntje sluiten.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4286

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Dicky, het is niet omdat jij dat gebruikt dat een ander dat ook moet.
Bij mij staat alles in zuivere akadama, heb zojuist 5 zakken besteld langs internet.
Heb jij al op een bonsaitentoonstelling bonsai gezien in kattekorrels ? Awel ik niet.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4287

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5

Dicky schreef : Gezien het aantal keren dat dit lijntje is bekeken zou je toch mogen verwachten dat er meer mensen dit materiaal zijn gaan gebruiken. Maar aan de reacties te zien is dat waarschijnlijk niet het geval en blijft het slechts bij enkelen. Daarom zal ik u niet langer lastig vallen met mijn ervaringen en mag wat mij betreft de webmaster dit lijntje sluiten.


Tja, het is eerder "wat een boer niet kent eet hij niet" denk ik...;)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4304

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Dag Dicky,
Ik (en inderdaad veel meer mensen!) volgen dit topic met interesse. Ik blijf persoonlijk ook enigzins huiverig, maar ben van plan hier mee te gaan experimenteren. Wat mij betreft dus een open topic, ik hoop op meer gedeelde ervaringen hier.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4305

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

alpine schreef : Dicky, het is niet omdat jij dat gebruikt dat een ander dat ook moet.
Bij mij staat alles in zuivere akadama, heb zojuist 5 zakken besteld langs internet.
Heb jij al op een bonsaitentoonstelling bonsai gezien in kattekorrels ? Awel ik niet.


Alpine heb jij in dit topic dat nu ong. 9 maanden oud is gelezen dat Dicky de suggestie wekt dat een ander de kattebakkorrels ook MOET gaan gebruiken omdat hij ze ook gebruikt voor z'n bomen?
Ik ben dat namelijk nergens tegengekomen!:huh:
Dicky experimenteert met die korrels en is benieuwd of er meer mensen op het forum de korrels toepassen voor hun bomen en niet meer dan dat!
Jij zet alles in puur akadama, nou prima, of wil jij nu iedereen aan de akadama? Ik zou het zomaar kunnen denken!:P
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4306

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dicky,

Hier dan toch iemand die tevreden is over het gebruik van de betreffende soort kattekorrels die jij ook gebruikt.
Ik heb destijds een grote baal aangeschaft en als toevoeging in grondmengsels toegepast met naar mijn idee best leuk resultaat.
Vanaf die tijd heb ik bij elke verpotting van welke boomsoort dan ook de korrels gebruikt. Wel steeds i.c.m. cocopeat, wat ik sowieso altijd gebruik, japans split en wat scherp zand.
Tot nu toe heb ik de normale hoeveelheid cocopeat gehalveerd en vervangen door de korrels en de bomen doen het goed.
Het is even uitzoeken wat voor de verschillende soorten het meest ideaal is betreffende het al dan niet vasthouden van water maar dat is goed op te lossen door meer en/of minder cocopeat toe te voegen.
De komende voorjaarsverpotting wordt het percentage k.bakkorrels verhoogd, aangezien de resultaten tot nou toe goed zij durf ik het wel aan.
Het enige nadeel vind ik echter wel het wassen van de korrels, dit moet toch echt meerdere keren gebeuren ook om de geur te neutraliseren.
Maar verder toch best wel positief, ben benieuwd hoe het verder verloopt.;)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4311

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

Hank schreef :

alpine schreef : Dicky, het is niet omdat jij dat gebruikt dat een ander dat ook moet.
Bij mij staat alles in zuivere akadama, heb zojuist 5 zakken besteld langs internet.
Heb jij al op een bonsaitentoonstelling bonsai gezien in kattekorrels ? Awel ik niet.


Alpine heb jij in dit topic dat nu ong. 9 maanden oud is gelezen dat Dicky de suggestie wekt dat een ander de kattebakkorrels ook MOET gaan gebruiken omdat hij ze ook gebruikt voor z'n bomen?
Ik ben dat namelijk nergens tegengekomen!:huh:
Dicky experimenteert met die korrels en is benieuwd of er meer mensen op het forum de korrels toepassen voor hun bomen en niet meer dan dat!
Jij zet alles in puur akadama, nou prima, of wil jij nu iedereen aan de akadama? Ik zou het zomaar kunnen denken!
:P[/quote
Henk ik heb zeker geen probleem dat dat hij kattekorrels gebruikt in zijn grondmengsel, maar het stoort mij enorm als beginners dit gaan lezen en dit ook gaan doen en daardoor naar een paar jaar hun plantjes de geest geven. Denk je nu echt dat die kattenkorrels het 5 jaar en langer gaan uithouden. Achter een paar jaar gaan die gewoon matten vormen die het water niet meer doorlaten ofwel
de bomen te vochtig houden.
Als het dan toch geen geld mag kosten, gebruik dan Bims he.
Een grondmengsel is zowat het belangrijkste aan uwe bonsai. Als je daarop gaat bezuinigen ben je zeer slecht bezig. Ik heb verleden zaterdag nog 8 uur les gehad bij Thierry Quinchon en daar hebben we ook over die kattenkorrels gehad.
Als die bonsaimeesters dit afraden doe je dit niet
Hoe kun je nu een conclusie trekken op 8 maanden en een paar plantjes, moest dit echt goed zijn zou dit al veel langer in gebruik zijn.
Ik heb zijn prive collectie en die van Polmans al kunnen bewonderen en daar staat geen enkele boom in een mengeling van kattekorels.

Groetjes André

Laast bewerkt: Post by alpine.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren