Onderwerp:

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 1 maand geleden #1405

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Dicky schreef : Mijn tuintje ligt op het oosten en ik heb de mogelijkheid om de boompjes in de zon, halfschaduw en schaduw te plaatsen en kan ze dagelijks water geven. Dat water geven wil ik niet vaker dan één keer per dag doen, dit in verband met de vakanties wanneer iemand anders dat voor mij doet.


in dat geval zou ik ongeveer 50% kattenbakvulling toevoegen, en de overige 50% met organisch materiaal (normale potgrond, cocopeat) en wellicht een beetje bouwzand voor afwatering.
Dat moet de grond voldoende vochtig houden, maar tevens genoeg afwatering bieden.

dit is een goede basis waarmee weinig mis kan gaan.
uiteraard kan zelf experimenteren nog een betere samenstelling opleveren, geheel naar je eigen wensen en behoeften.

succes !!!!
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 1 maand geleden #1528

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
De eerste boompjes (Olea's, Ulmus)staan er nu ruim een maand in en zijn goed aangeslagen, de groei zit er lekker in. Afgelopen week het een en ander aan zaailingen en startmateriaal verpot, nu maar afwachten.
Ik ben eigenlijk erg benieuwd wie er nog meer mat FB.k bezig is en hoe het vooralsnog ervaren wordt?
Laast bewerkt: Post by Dicky.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 1 maand geleden #1530

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Bij mij doet tot nu toe alles het goed in de FB.
Ik heb een mengsel gemaakt van FB, cocopeat en een schep split erdoorheen.
Daarin staan nu mijn loofbomen. Helaas is de FB nu op en moet ik weer nieuw spul gaan kopen en wassen.
De naaldbomen gaan straks in FB en split. 50-50 denk ik.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 11 maanden geleden #2255

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

Oscar schreef : Een alternatief:
www.bonsaishop.nl/grond/grondsoorten/bims-puimsteen-1.5l.html


Gebruik dit al jaren, al mijn naaldbomen staan daar in.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4237

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Al het materiaal dat ik begin dit jaar op dit grondmengsel heb gezet heeft het tot nog toe uitstekend gedaan.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4238

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Bij mij gaat het ook allemaal goed met de fb. Ik ben nieuwschierig hoe het de winter uit komt. Als het goed is blijven de korrels heel. Het spul houd wel water vast natuurlijk dus verwacht ik eigenlijk wel dat het kapot vriest. Daarom hou ik de potten voor de echte vorst droger.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4239

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

davids schreef : Ik ben nieuwschierig hoe het de winter uit komt. Als het goed is blijven de korrels heel. Het spul houd wel water vast natuurlijk dus verwacht ik eigenlijk wel dat het kapot vriest. Daarom hou ik de potten voor de echte vorst droger.


Inpakken in noppenfolie en/of in een onverwarmde garage/schuur zetten, heeft er bij mij al 2 jaar voor gezorgd dat de bomen in 100% FB het overleeft hebben. Zonder kapotte schalen o.i.d.

grt,
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4240

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Voor kapotte schalen ben ik niet zo bang. Het mengsel is luchtig genoeg om te kunnen bevriezen en de potten zijn hardgebakken dus ze zouden er tegen moeten kunnen. Maar mochten ze te nat de vorst ingaan dan zet ik ze onder de tuintafel tegen het huis aan. Daar is de vorst lager en ik zet er dan een paar platen piepschuim tegenaan. Uit de wind. lekker warm ;)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4255

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Ik heb een grote plastic opbergkist van het merk Keter op het balkon staan. Die heb ik bekleed en met tempex (polystyreen) platen bekleed. Daar gaan dan weer m'n bomen in van de winter.

Had ik ze afgelopen jaar in hooi staan, dat ga ik dit jaar anders aanpakken. Hooi heeft namelijk de neiging om te beschimmelen. Dit jaar gebruik ik Flo-Pak verpakkinsmateriaal. Zal alleen de klep dicht moeten doen als de wind toeneemt. :)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4256

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Wat ik geleerd heb is dat het belangrijk is dat de boom goed de vorst ondergaat. Dit ivm het doodmaken van schimmels en ongedierte.
De hoeveelheid vocht in de pot is bepalend voor het heel houden van de schaal. Heb je geen luchtig grondmengsel dan is de kans groot dat de schaal breekt door het uitzetten van het water. Wanneer het een korrelig mengsel is hoef je hier niet bang voor te zijn. De schalen zelf zouden goed tegen de vorst moeten kunnen. Hier heb je wel kans dat het misgaat als er luchtbellen in klei van de pot zitten of een barst. Hierin kan dan vocht komen te zitten en dan gaat de schaal alsnog stuk.
Mocht de grond in de pot bevroren zijn, en mocht het ineens helder winterweer worden, met blauwe lucht, felle zon, en een beetje wind, je weet wel, dan moeten de bomen uit de zon worden geplaatst omdat ze anders uitdrogen. De wortels kunnen immers geen water opnemen omdat dat is bevroren.
Dus ik laat ze deze winter maar eens zo veel mogelijk gewoon buiten staan. Oppassen met smeltende sneeuw! Zo kunnen de potten in eens zeiknat worden en dat is dan weer niet de bedoeling!
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts