Onderwerp:

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4314

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
@ alpine: Dat je van grootmeesters in de bonsaiwereld heel veel kan leren is een vaststaand feit, tenminste als het om door en door beproefde methoden gaat. Voor nieuwe technieken staan zij doorgaans niet zo open om daar hun naam aan te verbinden, immers zou het achteraf toch niet het beoogde resultaat geven als verwacht zal dat hun meestal toch wel te grote ego enorm kunnen schaden.
Bij toeval kwam ik achter het gebruik van FB korrels in bonsaimengsels en kwam in contact met iemand die dit materiaal al jaren tot volle tevredenheid gebruikt. Ook een zeer vooraanstaande Engelse site maakt er op internet melding van en in Engeland schijnt dit materiaal al veelvuldig te worden gebruikt.
Uw bewering dat dit materiaal binnen een vijftal jaren zal gaan matten zijn waarschijnlijk puur speculatief en berusten vooralsnog geen enkele ervaring van uw kant. Misschien zou u zich eens wat meer kunnen gaan verdiepen in dit materiaal en zich wat minder achter de mening van anderen verschuilen zodat u een wat meer objectiever oordeel kunt geven dat op ervaringen en feiten berust is.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4315

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

alpine schreef : Denk je nu echt dat die kattenkorrels het 5 jaar en langer gaan uithouden. Achter een paar jaar gaan die gewoon matten vormen die het water niet meer doorlaten ofwel de bomen te vochtig houden.


Akadama gaat in de regel korter mee, zelfs de dubbelgebakken. ongeveer 2 jaar.
Foetsie-ba breekt veel minder snel af.

Ik heb het al eerder genoemd, maar ik gebruik voor sommige bomen ook Foetsie-ba met groot succes. Wel gemengd met oa. cocopeat en split of ander organisch materiaal.

Het is nu eenmaal veel goedkoper, gaat ZEKER langer mee dan akadama.
het ziet er alleen wat minder fraai uit.
Het moet zoals gemeld wel zeer goed gereinigd worden voor gebruik, maar akadama moet je weer goed zeven alvorens te gebruiken.

Zoals met alles in het leven zul je voor- en tegenstanders hebben en zal het product zn voor- en nadelen hebben, en het is mijn inziens aan een ieder voor zich om het te gebruiken of niet. Ondanks wat wie dan ook zegt of claimt.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4318

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Dus Akadama zou maar 2 jaar meegaan, Leg mij dan eens uit Dea hoe het komt dat ik een boom al 7 jaar en 2 bomen al 5 jaar in Akadama hen staan en die nogaltijd korrelig is.Ik heb zelf al akadama opnieuw gebruikt die al 4 jaar was gebruikt, na droging en goed zeven. Dicky, wie ben jij dat je de woorden van bonsaimeesters in twijfel trekt, het zijn nog geen handelaars ze geven les en demo's en geen enkel belang hebben met de verkoop ervan.
Laast bewerkt: Post by alpine.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4320

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Het is duidelijk dat de meniningen uiteen lopen. Het is prima elkaar te willen overtuigen van beide standpunten, maar met in het achterhoofd dat er nou eenmaal mensen zijn die in Akadama geloven en mensen die willen experimenteren met andere producten. Dit experimenteren is van groot belang en vind ik persoonlijk ook erg interessant, maar het is wellicht nog wat vroeg om conclusies te trekken.


Vanaf nu geen verdere berichten meer over de afweging akadama vs. kattenbakkorrels, alleen inhoudelijk over de kattenbakkorrels svp.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 6 maanden geleden #4321

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Op dit moment heb ik bijna al mijn bomen in een mengsel met foetsi ba en zonder akadama en kiryu. De meeste bomen zijn nog niet van zulke hoge kwaliteit. Bij deze bomen probeer ik dus FB uit in verschillende mengsels. Tot nu toe werkt dat uitstekend.
Mijn bomen waar ik al verder mee ben, heb ik op akadama en kiryu staan. Deze bomen hoeven niet elk jaar verpot te worden.
FB is een gebakken kleikorrel die zeer eenvoudig te verkrijgen is. Dit iit de klassieke bonsai grondsoorten. Na het grondig uitspoelen van de korrel zegt men dat het goed tegen vorst kan en minder snel als akadama uit elkaar valt. Hierover bericht ik jullie misschien wel na de winter. Het zakje dat ik in de vriezer heb bewaard is in ieder geval niet kapot gegaan, maar dat bleef natuurlijk op 1 temperatuur. Afwachten dus.
Geniet, leer en doe wat je niet kan laten. ;)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 4 maanden geleden #4926

  • fearless
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 138
  • Ontvangen bedankjes 5
ik heb het gehele topic eens door gelezen,en mijn interesse in FB is inmiddels ook gewekt.

echter snap ik 1 discussie niet,hoelang dat FB zou meegaan?

men spreek over 5 jaar?

hoe vaak is het aan te raden om te verpotten?

ik zal even een stukje quoten van bonsaiempire.nl :cheer:

"Hoe vaak te verpotten?
Per boomsoort hangt het er vanaf hoe vaak en wanneer er moet worden verpot, maar ook met de grootte van de pot en de leeftijd van de boom moet rekening gehouden worden. In de regel moet er eenmaal per twee jaar worden verpot in de vroege lente, controleer het wortelstelsel van de boom echter om te bepalen of het verpotten ook echt nodig is; wanneer de wortels rond de kluit groeien omdat er geen ruimte meer is in de pot."

er staat hier toch echt dat er in de regel om de 2 jaar verpot zal moeten worden, maakt het dan nog uit of de FB korrels na 5 jaar zullen vergaan? ik zou persoonlijk die toch goedkope korrels bij verpotting weggooien.

mijn eigen grondmengsel gebruik ik nooit een 2e keer.. verpotten is weggooien bij mij..

ik zal na de winter eens wat gaan proberen met de FB korrel
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 4 maanden geleden #5011

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik heb inmiddels een hele lading in FB staan. Puur, met cocopeat, met oude gezeefde akadama met japanse split.

Ook nu in de herfst heeft het spul zijn drainerende werking laten zien. Het spul is echt goed te gebruiken in welke mix dan ook.
Op dit moment ben ik nog steeds van plan om mijn "topstukken" in akadama en kiryu te zetten en de rest in FB. Nu kopen, buiten zetten in een bak of emmer en laat het regenwater zijn werk maar doen. Volgend voorjaar is t schoon! B)

En jongens, het is vooral overal en makkelijk te verkrijgen. Als het net zo duur was als akadama kocht ik t ook. Het is alleen jammer dat het er niet uit ziet. :sick: Maar daar heb je weer flink wat mos voor. ;)

The show must go on!
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 4 maanden geleden #5017

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Hier ook bomen in een mix van k.bakkorrels, cocopeat, split en scherp zand staan en tot nu toe geen problemen.
Of een (strenge)vorstperiode van invloed is op de korrels m.b.t. stukvriezen valt nog te bezien natuurlijk, is nou geen oordeel over te geven.
Maar tot nou toe i.i.g. tevreden over de korrels. ;)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 4 maanden geleden #5020

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Dat stukvriezen hoef je je geen zorgen om te maken. Ik heb de korrels zeiknat in de vriezer gehad voor een maand ofzo. Geen enkel korreltje stuk! :)
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 12 jaren 4 maanden geleden #5021

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Ja, maar dan zitten ze continu bevroren. Misschien dat ze wel stuk vriezen als ze elke keer weer bevriezen, ontdooien etc.

Ik weet het niet hoor, zou kunnen! :)
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts