Onderwerp:

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #1163

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Ja, dat denk ik wel. Vandaar dat ik eerst wil gaan testen met cocopeat. Dat werkt volgens mij ook lang door, net als de korrels. Ook goed om opnieuw te gebruiken na het verpotten bedoel ik.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #1164

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

davids schreef : ik heb nu binnenshuis wat planten in de foetsi-ba gezet en gemerkt dat ik erg snel weer water moet geven.

David,
Eigenlijk is dat wel logisch. Die korrels zijn ontwikkeld om urine en andere nattigheid die een kat produceert op te vangen. Op te slaan is het juiste woord eigenlijk. En Niet weer afgeven anders mist het z'n doel.
De wortels van een bonsai of welke plant dan ook moeten vocht uit een grondsubstraat kunnen halen anders gaat het mis.
Als een substraat, in dit geval foetsie-bah dit niet toelaat zul je dus iets moeten toevoegen dat als waterbuffer kan dienen.
In dat geval kan cocopeat toevoegen dus idd een optie zijn, de kokosvezels nemen veel water op maar geven dit geleidelijk weer af aan de wortels.

Ps. Ben zelf al jarenlang gebruiker van cocopeat al dan niet gezeefd en tevreden met de resultaten.

Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #1165

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb voor malus wel cocopeat gebruikt maar nog niet voor andere bonsai. Ik ben het gaan gebruiken op advies dat het niet wegrot. Potgrond heb ik voor bonsai nog nooit gebruikt. Eerlijk gezegd heb ik tot nu toe alleen akadama gemengd met kyriu gebruikt. Soms met wat split.
Enig idee welke mengverhouding er kan worden gebruikt (los van het mengsel aan het begin van dit topic)?
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #1178

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De mengverhoudingen moet je eigenlijk zelf een beetje uitvogelen per boomsoort. Als je al wilt mengen natuurlijk.
Bij mij staan bomen of in puur akadama of in cocopeat gemengd met split.
Verhouding van de laatste samenstelling meest 50/50 maar variabel al naar gelang de boomsoort. Cocopeat kun je gewoon zien als vervanger van de traditionele potgrond met eigenlijk alleen maar voordelen vind ik.
Neemt bij droogte zeer snel water op dit in tegenstelling tot gewone potgrond, dat vaak keihard wordt.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 2 maanden geleden #1197

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Het gebruik van Foetsi-bah korrels (Fbk.) in bonsai mengsels staat natuurlijk nog in de kinderschoenen. We zullen zelf een beetje moeten uit gaan zoeken wat het beste mengsel voor welke boom in welk stadium het meest geschikte is. De samenstelling van het mengsel, hierboven gegeven, heb ik gekregen van iemand die daar al een paar jaar ervaring mee heeft. Hij gebruikt dit bij bomen die voor het eerst opgepot worden en na één á twee jaar in de trainingsschaal worden gezet. Met bomen die min of meer al klaar en in de sierschaal kunnen heeft ook hij nog geen noemens waardige ervaring. Ikzelf heb een paar Olijfjes op dit mengsel in een trainingsschaal gezet en een Ulmus in de sierschaal. Het is natuurlijk nog te vroeg om nu al een oordeel te geven maar vooralsnog ben ik tevreden. De boompjes staan nu op een onverwarmde zolder onder een groot dakraam en krijgen ongeveer twee keer per week zoveel water dat het onderuit de pot loopt.
De potgrond in dit mengsel vervangen door cocopeat lijkt mij een heel goede optie, ik heb dit jaar heel wat startmateriaal wat voor het eerst opgepot moet worden, dus ga ik daar eens wat mee experimenteren.
Voor het puur gebruik als vervanger van akadama lijken mij de Fbk. minder geschikt omdat het hier een open systeem betreft, misschien zouden ze in een gesloten systeem als hydro-korrels wel voldoen.
Kortom, er is nog veel uit te vogelen en als we elkaar doormiddel van dit forum een beetje op de hoogte houden komen we uiteindelijk vast tot een leuke resultaten.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 1 maand geleden #1263

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum maar zeker niet nieuw in de bonsai wereld.
Aangaande de foetsie bah kattenbak korrels, kan ik mededelen, dat ik het al enige jaren gebruik en met succes !!!
enige voorwaarde is wel , dat je VOOR gebruik eerst de korrels zeer goed afspoelt, aangezien er wat middelen inzitten tegen de katten urine. het water geeft de eerste paar keren ook een verkleuring, dus ook daarom is het zeer aan te raden het van tevoren goed te spoelen. Zodra het water helder van kleur is, en de korrels weer droog zijn, dan kunnen ze gebruikt worden.

Ik heb het bij meerdere bomen toegevoegd aan het grondmengsel. geen enkele boom staat nu nog op pure FSB (FoetsieBah), aangezien ik niet tijdens de hete zomermaanden de tijd en mogelijkheid heb om heel vaak te bewateren.
Vandaar dat ik er ook wat potgrond en soms wat cocopeat aan heb toegevoegd.
Het is iig vele malen goedkoper dan akadama en gaat veel langer mee.

Kortom het is dus prima te gebruiken, en ik ken ook meerdere mensen die er veel succes mee hebben.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 1 maand geleden #1266

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
@ DEA, Welkom. Daar kunnen we wat mee. Welke mengverhoudingen zou u zoal adviseren.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 1 maand geleden #1268

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Dank je Dicky, ziet er erg gezellig uit hier, dit forum.

Over de mengverhouding,
Ja, dat wordt iets lastiger.
Is uiteraard zeer afhankelijk van vele factoren, als:
- om wat voor boom gaat het, naald (meer drainage) of loof (mag wat meer vocht vasthouden)
- De standplaats van de bomen (volle zon, schaduw, halfschaduw)
- de grootte en soort pot (hoge pot droogt sneller uit dan een lage, brede pot)
- de mogelijkheid tot bewateren (als je van 'sochtends vroeg tot 'savonds laat van huis bent, kun je niet zo vaak watergeven, dus moet het mengsel wat meer vocht vasthouden)

Als je iets meer over je persoonlijke situatie aangaande bovengenoemde zaken vermeld, dan kan ik wellicht beter je vraag beantwoorden.

grt, DEA
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 1 maand geleden #1279

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
@ DEA, Het is hier zeker gezellig leerzaam en respectvol, zeker voor iemand zoals ik die nog maar drie jaar practies (theoretisch al veel langer) met bonsai bezig is. Wel ben ik al zo'n 40 jaar bezig met van alles en nog wat te zaaien, stekken, snoeien e.d. en heb vele jaren een eigen volkstuin gehad. Dus een beetje groene vingers heb ik wel. Wat ik zo heb staan kun je feitelijk nog geen bonsai noemen, het is vooral startmateriaal in potten en prebonsai in training schaaltjes van veelal inheemse loofbomen, waarvan de meesten dit jaar verpot moeten worden. Ik wil het allemaal een beetje klein houden met een maximale hoogte van ongeveer 40 tot 50 cm. Mijn tuintje ligt op het oosten en ik heb de mogelijkheid om de boompjes in de zon, halfschaduw en schaduw te plaatsen en kan ze dagelijks water geven. Dat water geven wil ik niet vaker dan één keer per dag doen, dit in verband met de vakanties wanneer iemand anders dat voor mij doet.
Discussie gesloten.

Re: Kattenbakkorrels in grondmengsel? 13 jaren 1 maand geleden #1282

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren