Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 10 maanden geleden #22104

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Janes schreef : ik reageerde op een paar berichten terug, daar vertelde je over dat dennenschors zodat je geen cocopeat meer nodig had, vandaar. Mooi spul dat lavagrit, Kan het hier in leiden niet vinden. Ik zocht t voor mn olea.


Tsja.. Het is hier een echt winterproduct, en heb het tot nu toe alleen bij de hellweg gezien. Ik heb dus ook meteen meerdere grote zakken gekocht, voor het geval het ook niet meer geleverd zou worden.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 10 maanden geleden #22109

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14
Niet echt kattenbakkorreltopic maar daar zeg ik liever niets over...
Waarom gooien jullie eigenlijk dennenschors en cocopeat bij jullie mengsel? Dat is toch vragen om ongewenste ongedierte en schimmels en verhoogt toch de kans op verrotting in je grondmengsel...
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 10 maanden geleden #22110

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Schimmels zijn noodzakelijk bij diverse boomsoorten (Uit mijn hoofd zeg ik dat tot 75% van alle bomen een symbiose aangaan met schimmels). Daarvoor is organische materie nuttig. Daarbij zorgt eht voor een wat betere water retentie, zeker nuttig bij veel loofbomen.

Ik maak me geen zorgen over insecten en/of wortelrot. Zeker als je grondmengsel goed is, hoef je geen last van wortelrot te hebben.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 10 maanden geleden #22111

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Cocopeat en denne schors zorgen er voor dat de grond vochtig blijft. En het zorgt voor organische voeding voor de boom em i right ??! :)
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 10 maanden geleden #22112

  • Janes
  • Janes's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
hmm, wat is het ideale grondmengsel, loof, naald, conifeer, de een gebruikt alleen akadam en kiryu, de ander mengt met potgrond of cocopeat (wel mooi spul)
maar wat is nou goed, ik probeer het te begrijpen maar zodra ik denk dat ik er vat op krijg lees ik weer andere dingen.
de ene keer denk ik, ik gebruik alleen nog maar akedama met kiryu, de andere keer denk ik toch weer over mengen van grondsoorten zoals cocopeat en boomschors of lavakorrels, ik heb onderhand een pakhuis nodig om m'n spullen te bergen

HELLUPPPP IK WEET T NIET MEEEERRRRR :S :pinch: :side:
Laast bewerkt: Post by Janes.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 10 maanden geleden #22113

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zoveel bonsai-ers, zoveel grondsoorten. Je moet doen wat goed werkt voor jouw bomen, op jouw standplaats, met jouw manier van water geven. Grote verschillen met al dan geen winterstalling, eeen uurtje zon per dag bij acers, of 10 uur zon per dag voor je dennen. Veel thuis, weinig thuis.. etcetc.

Het beste lees je na wat de boom prettig vind (Droge voeten, natte voeten, zon, schaduw, bescherming) en kijk je hoeveel zorg jij kan geven (Ik ben veel weg, en heb dus een vrij nat mengsel; nadeel is dat ik in periode's van regen op moet passen, dus staan mijn bomen tegen een muur bij veel regen).

En het zorgt voor organische voeding voor de boom em i right

Hm.. Zeker schors niet. Maar ook cocopeat niet, denk ik. Boomschors verbruikt stikstof uit de omgeving om te composteren. Dus precies omgekeerd effect.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 10 maanden geleden #22151

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14

leatherback schreef : Schimmels zijn noodzakelijk bij diverse boomsoorten (Uit mijn hoofd zeg ik dat tot 75% van alle bomen een symbiose aangaan met schimmels). Daarvoor is organische materie nuttig. Daarbij zorgt eht voor een wat betere water retentie, zeker nuttig bij veel loofbomen.

Ik maak me geen zorgen over insecten en/of wortelrot. Zeker als je grondmengsel goed is, hoef je geen last van wortelrot te hebben.


Mycorrchizaschimmels (ik neem aan dat je het daar over hebt) kan je toevoegen via tabletten of meststoffen waarin dit is toegevoegd, net als sporenelementen.
Maar wie weet wat voor ongewenste schimmels je nog meer naar binnen haalt met die rommel... Ik zou het in ieder geval niet gebruiken.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 10 maanden geleden #22153

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Dit topic is vanaf nu gesloten, teveel offtopic en herhaling.

Enkele leden experimenteren verder met de FB korrels; ik hoop zeer deze ervaringen (in nieuwe topics) voorbij te zien komen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts