Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19450

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Zoals ik hierboven al vermeld heb gebruik ik FB nog niet zo lang en dan alleen in een verhouding van 1 deel FB en 1 deel potgrond voor loofboompjes (ik ben nog maar een beginner). Daarom ben ik heel benieuwd naar ervaringen en samenstellingen van FB voor de verschillende loof en naaldbomen.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19475

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Mijn naaldbomen zet ik in pure FB met wat oude grond ivm mychorizza... (hoe schrijf je dat? Lijkt op Chorizo maar dan anders ;) )
De loofbomen heb ik 3 delen FB en 1 deel cocopeat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, Ollandos
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19537

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Kattenbak korrels of echte bonsai grond?
Ik zou de vraag graag anders stellen.
Je hebt een boom waar je al jaren aan werkt, gaat er mee naar tentoonstellingen en neemt hem vaak mee naar workshops met goede of bekende bonsaimeesters om de kwaliteit steeds te verbeteren, zo'n boom heeft dan een aanzienlijke waarde.
Zou je die aan kattenbakkorrels willen blootstellen, gewoon omdat het wat goedkoper is? Ik niet!!!
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19544

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Jacob schreef : Kattenbak korrels of echte bonsai grond?
Ik zou de vraag graag anders stellen.
Je hebt een boom waar je al jaren aan werkt, gaat er mee naar tentoonstellingen en neemt hem vaak mee naar workshops met goede of bekende bonsaimeesters om de kwaliteit steeds te verbeteren, zo'n boom heeft dan een aanzienlijke waarde.
Zou je die aan kattenbakkorrels willen blootstellen, gewoon omdat het wat goedkoper is? Ik niet!!!


Maar waarom zou je de vraag anders willen stellen dan dat hij gesteld is?
Nee ik heb geen boom(en) waaraan ik al jaren heb gewerkt dus ik ga er niet mee naar tentoonstellingen, workshops met goede of bekende bonsaimeesters om de kwaliteit steeds te verbeteren, mijn boom(en) hebben geen aanzienlijke waarde. Dus gebruik ik geen, echte bonsai grond, wat dat ook mag zijn, heb daar ook geen mening over omdat ik er geen ervaring mee heb.
Wat ik wel heb? Ik heb enkel startmateriaal waarvan enkelen al voorzichtig prebonsai genoemd mogen worden. Ik gebruik kattenbakkorrels omdat ik er het een en ander over gelezen heb, het mij zeer bruikbaar materiaal lijkt, ik er graag ervaring mee op wil doen en het makkelijk verkrijgbaar is en niet omdat het goedkoper is.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19557

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
wat maakt het toch in godsnaam uit, zolang het maar werkt.

iedereen zeikt ook altijd dat naaldbomen in kiryu moeten staan. en ik zet de mijne in akadama, met bims en lava korrels en die doen het super.

als die foetsi-ba werkt is het toch goed, moest je naar een tentoonstelling gaan gooi je toch snel ff "shohin"akadama over het oppervlak en het ziet er ook proper uit.

zolang je wortels maar de juiste hoeveelheid water kunnen vast houden wat ze nodig hebben en lucht aan de wortels kan maakt het niet uit wat voor grond mengsel je gebruikt.

en over die tentoonstelling bomen, je moet al veel naam of een lange arm of een diepe portefeuille hebben om met je boom op een tentoonstelling met naam te staan, dus wat maakt het dan uit voor ons.want verbeter mij gerust als ik fout ben maar hier is niet veel volk(incl. mijn eigen) die daar aan mee kan doe met hun boompjes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, Dicky, dea, leatherback, dsdevries, Ollandos
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19561

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dank je Knoep. Je bent me voor. Ik was nog aan het zoeken naar de woorden. Maar het is duidelijk waarom ik ze niet kon vinden. Jij had ze al gebruikt. :P Dat ge * over grond altijd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, dsdevries, knoep, Ollandos
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19563

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
daarom zijn we hier he lb, om elkaar te helpen. :p
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19590

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Bovendien, gaan we nu opeens doen alsof akadama er zo mooi en natuurgetrouw uitziet? Akadama zijn toch ook gewoon rare korrels die in verhouding ook nog eens veel te groot zijn? De enige reden waarom in het verleden ooit is besloten om bomen op akadama te zetten is omdat ze daar beter in groeien, niet omdat het er zo mooi uit ziet. Dit zelfde geld voor kattenbakkorrels. Als mijn bomen beter groeien in foetsie-bah, dan zet ik ze in foetsie-bah. Goed, akadama heeft een iets betere kleur dan kattengrind, maar als ik naar een tentoonstelling ga dan plaats ik sowieso mos om de grond te verbergen. Daarnaast heb ik op tentoonstellingen veel bonsai gezien op nog veel meer verschillende soorten grond. Van akadama en kiryu tot turf, boomschors, bims en noem maar op. Ik zie geen reden waarom kattengrind niet in dit rijtje thuis zou kunnen horen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, Ollandos
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19594

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

knoep schreef : en over die tentoonstelling bomen, je moet al veel naam of een lange arm of een diepe portefeuille hebben om met je boom op een tentoonstelling met naam te staan, dus wat maakt het dan uit voor ons.want verbeter mij gerust als ik fout ben maar hier is niet veel volk(incl. mijn eigen) die daar aan mee kan doe met hun boompjes.


Integendee. Er wordt hier dikwijls neerbuigend gedaan over het niveau op dit forum. De waarheid is echt dat hier wel een aantal leden is die heel veel kennis heeft en ik ook dikwijls tegenkom met hun bomen op tentoonstelling.
Zij durven juis door hun kennis af te wijken van boekjeswijsheden waarvan toch heel vaak wetenschappelijk is bewezen onwaarheden te bevatten. Het zijn juist de beginners die zo krampachtig vasthouden aan tradities.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, Ollandos
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 week geleden #19600

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker

dsdevries schreef : Het zijn juist de beginners die zo krampachtig vasthouden aan tradities.


En dan met name die beginners die in de handen van de commerciële lesgevers zijn gevallen, waar ze ook hun bomen en materialen kopen. Zij blijven vaak lange tijd hun meester verafgoden en enkel zijn duur betaalde adviezen en materialen gebruiken, totdat ze zich eens wat breder gaan orienteren in de wereld die bonsai heet, pas dan zien ze dat er vele manieren zijn die tot een goed resultaat kunnen lijden.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts