Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 6 dagen geleden #19705

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Beste Knoep,
Ik weet niet wat U in Uw hoofd heeft maar om op een tentoonstelling te staan hoef je geen grote naam of lange armen te hebben en ook geen dikke portemonnee. Iedere club houdt wel min. 1 x per jaar een tentoonstelling waar ieder zijn boom(pje) kan plaatsen. Het voordeel is dan dat andere mensen hem ook zien en eventueel aanwijzingen kunnen geven tot verbetering.
Want ik neem aan dat het wel de bedoeling is dat de boom steeds beter wordt.
Ik heb vorig jaar 3 x op een tentoonstelling gestaan (Boskoop, Delft en Apeldoorn) met een 2 simpele bomen die ik een paar jaar geleden gekocht heb als gewone containerplantjes en opgekweekt heb tot een mooie bonsai. Ik doe het al bijna 30 jaar maar heb geen ambitie een grote naam te worden en dat hoeft ook niet. Maar ik wil wel dat mijn bomen steeds mooier worden. Daar zit dus ook een stukje verzorging aan vast en wil je dat met kattengrit, doe je best, maar je zal nooit vergelijkingsmateriaal hebben en daar een mening over kunnen vormen en die heb ik wel!!!!
En hoe mijn bomen erbij staan? kijk maar in de bijlage , dat is een foto van de tentoonstelling in Apeldoorn.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 6 dagen geleden #19710

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ik bedoel wel een tentoonstelling ams de noelanders, of de crespy cup ofzo iets.
elke vereniging heeft wel en tentoonstelling waar zijn leden mogen staan, en daar zit niet echt een uitdaging in. zo kan ik ook op 50 tentoonstellingen per jaar gaan staan.

en daar gaat het hier trouwens niet over.

je hebt commentaar over de mensen die kattebakkorrels gebruiken ipv akadam of bims. ik hou mij ook aan de vaste bonsai gronden, maar ik vel geen oordeel over die mensen hun ding en of het al/dan/niet goed is of niet. je hebt 30j ervaring zeg je en wss ook zonder foetsi-ba te gebruiken, dan moet je hier niet neerbuigend komen doen tegen de mensen die het wel gebruiken omdat ze willen experimenteren met hun startplantjes of pré-bonsai. zij zullen later wel inzien of het goed werkt of niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 6 dagen geleden #19713

  • bakker1985
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 1
ik sta knoep hier bij, een noelanders enzo is wel wat anders dan een clubtentoonstelling....
maar ik ben het niet eens dat je daarvoor een lange arm of veel geld moet hebben! als je bomen van dat niveau
hebt en je verdient er te staan, zal je zeker de kans krijgen om op zo een tentoonstelling te mogen pronken met je bonsai!

het is natuurlijk niet evident om tegen pro's op te boksen die niets anders doen dan bonsai! en de dikke
yamadori's die daar staan! maar het is zeker mogelijk, zo zijn er mensen (die bonsai doen als hobby!!!) die dit zeker bereikt hebben en zelfs prijzen daar pakken! tzijn natuurlijk personen die zeer gedreven zijn met hun hobby en de nodige kennis hebben!

er zit zelfs iemand op dit forum die het al een paar keer gelukt is, en prijzen heeft gewonnen! er is dus hoop :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 5 dagen geleden #19758

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Beste Jacob, dat u bepaald geen voorstander van kattebbakkorrels (FB) bent is inmiddels wel duidelijk. Het is natuurlijk uw goed recht daar een mening over te hebben en die respecteer ik ook. Maar dat u in een ander lijntje dit materiaal een slecht advies vind en dat het maar vergeten moet worden gaat mij veel te ver. Zou u mij en met mij vele anderen die dit materiaal inmiddels tot volle tevredenheid gebruiken eens duidelijk uit kunnen leggen wat er mis is met dit materiaal? Het liefst natuurlijk aan de hand van uw eigen ervaringen, want dat is toch de vraagstelling waar het hier in eerste instantie om gaat.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 dagen geleden #19817

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
mijn ervaring is als volgt, in kattengrit zit geen enkele vorm van voeding en die zit in bv akadama wel, ok, niet voor zeer lange tijd maar zeker na het verpotten is dat een voordeel. Pas verpotte bomen/planten kunnen kort daarna niet veel chemische mest verdragen en verbranden. Bij kattengrit moet je meer bijmesten. Doe je dat met een vloeibare mest dat komt het volgende om de hoek kijken: Kattengrit is bestemd om te absorberen met als gevolg dat het de vloeibare mest opneemt, maar niet voldoende afstaat. Dien ten gevolge ben je dus verplicht om organische meststoffen te gebruiken. Neem je daar bv biogold voor, daar betaal je daarvoor de hoofdprijs en dan heeft het goedkope kattengrit dus geen voordeel meer. Een ander nadeel is dat kattengrit niet bestemd is voor langer gebruik en na een tijdje uit elkaar valt, mede onder invloed van de opgeslagen mest, waardoor verstikking kan ontstaan.
Wij hebben het grit met een paar vrienden een aantal jaren geleden ook eens geprobeerd op wat startmateriaal maar je kon aanzienlijk verschil zien.
Ze groeien wel, maar toch minder.
Kijk, in mijn optiek is een forum om andere op bepaalde dingen te wijzen, eventueel op basis van ervaring.
Als ik een andere ervaring heb, dan wil ik die graag kwijt maar dat schijnt niet erg gewaardeerd te worden.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 dagen geleden #19819

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Jacob schreef : Een ander nadeel is dat kattengrit niet bestemd is voor langer gebruik en na een tijdje uit elkaar valt, mede onder invloed van de opgeslagen mest, waardoor verstikking kan ontstaan.


De andere opmerkingen kan ik niet inschatten. ik weet dat Acadama gebruikt wordt om water te zuiveren ed. Dus dat zou aangeven dat Akadama goed ionen op kan nemen. Of ze het ok weer goed loslaat.. Geen idee.

maar een ding is zeker.. ik heb nu bomen al 2 winters achter elkaar in kattengrit staan, en dat is niet uit elkaar gevallen. terwijl ik toch behoorlijk wat leden bij mij op de vereniging over de akadama heb horen klagen dat het zo snel uit elkaar valt (Binnen een jaar of twee toch al serieus uit elkaar aan het vallen). Hier zal zeker een kwaliteitsissue meespelen. EN je moet natuurlijk niet zomaar een willekeurige kattengrid nemen, maar een van gebakken kleikorrels.

Jacob schreef : Kijk, in mijn optiek is een forum om andere op bepaalde dingen te wijzen, eventueel op basis van ervaring.
Als ik een andere ervaring heb, dan wil ik die graag kwijt maar dat schijnt niet erg gewaardeerd te worden.


Elke ervaring wordt gewaardeerd. Belangrijk is wel om in de gaten te houden dat meerdere meningen mogelijk zijn, en het zomaar roepen dat iets niet werkt of niet goed is niet zo erg helpt. Enige uitleg, zoals je hier gedaan hebt, maakt het een stuk dudielijker.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, Ollandos
Laast bewerkt: Post by leatherback.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 dagen geleden #19822

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Weet je, dit zou een goede zijn voor de Mythbusters... B)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ollandos
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 dagen geleden #19827

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ben het ook eens met LB:
Kattegrit blijft veel langer goed, meerdere jaren achtereen dan akadama. helemaal de afgelopen jaren is de kwaliteit van akadama enorm achteruit gegaan. zelfs de dubbelgebakken breek binnen 1-2 jaar bijna compleet af. Kattegrit totaal niet.
Ben ook al meerdere jaren aan het experimenteren met verschillende samenstellingen, maar merk echt geen verschil. Dat is dan mijn ervaring en wil daarmee absoluut niet zeggen dat wat anderen zeggen/schrijven niet klopt.
Ik meng de kattegrit echter wel met akadama (en eventueel kyriu of andere bestandelen) en leg bovenop alleen akadama, zodat je (zoals Jacob stelt) ook gewoon je bomen kunt tentoonstellen of je niet hoeft te "schamen" (wat ik sws niet doe) als je je bomen op je club of vereniging toont.

Ieder zn ding wat grondsamenstelling betreft. dat merk ik al jaren. er is geen juiste of perfecte weg, alleen de weg die jij wandelt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, Ollandos
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 dagen geleden #19831

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29
Ik heb eens een vraagje over dat kattengrit eigenlijk.

Want ook bij mij is idd bekend dat het grit uit elkaar valt sommige sneller dan andere maar goed daar wilde ik niet veel over vragen.

Wat ik wel wil vragen is: In dat kattengrit zit toch ook onwijs veel kalk? Kan dit dan geen kwaad voor de boompjes?
Kan me voorstellen als je kalkrijke kattengrit heb niet elk boompje zoveel kalk zou kunnen verdragen.
Of zie ik dit nu compleet verkeerd?? Zo ja, mag dit ook gemeld worden hoor.

Groetjes Lady Erebus
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 dagen geleden #19832

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Lady,

wij hebben het eigenlijk alleen over het merk Foetsie-Ba.
Die valt bij mij totaal niet uiteen..
Ik spoel het voor gebruik wel heel goed uit, totdat het water niet meer verkleurt en laat het dan weer eerst opdrogen voordat ik het gebruik.
Ik heb begrepen dat LB o.a. het zelfs niet eens uitspoelt en daar geen negatieve gevolgen van ondervindt.

Dat van het kalk weet ik niet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ollandos
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts