Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19852

  • Ginkgo
  • Ginkgo's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 121
  • Ontvangen bedankjes 26
Akadama heeft de vereniging ook op voorraad.

Gr. Roy
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19856

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

Jacob schreef : mijn ervaring is als volgt, in kattengrit zit geen enkele vorm van voeding en die zit in bv akadama wel, ok, niet voor zeer lange tijd maar zeker na het verpotten is dat een voordeel. Pas verpotte bomen/planten kunnen kort daarna niet veel chemische mest verdragen en verbranden. Bij kattengrit moet je meer bijmesten. Doe je dat met een vloeibare mest dat komt het volgende om de hoek kijken: Kattengrit is bestemd om te absorberen met als gevolg dat het de vloeibare mest opneemt, maar niet voldoende afstaat. Dien ten gevolge ben je dus verplicht om organische meststoffen te gebruiken. Neem je daar bv biogold voor, daar betaal je daarvoor de hoofdprijs en dan heeft het goedkope kattengrit dus geen voordeel meer. Een ander nadeel is dat kattengrit niet bestemd is voor langer gebruik en na een tijdje uit elkaar valt, mede onder invloed van de opgeslagen mest, waardoor verstikking kan ontstaan.
Wij hebben het grit met een paar vrienden een aantal jaren geleden ook eens geprobeerd op wat startmateriaal maar je kon aanzienlijk verschil zien.
Ze groeien wel, maar toch minder.
Kijk, in mijn optiek is een forum om andere op bepaalde dingen te wijzen, eventueel op basis van ervaring.
Als ik een andere ervaring heb, dan wil ik die graag kwijt maar dat schijnt niet erg gewaardeerd te worden.


Sorry, maar in deze post worden me toch een hoop onwaarheden verkondigd. Het is mij duidelijk dat Jacob geen enkele ervaring heeft met het gebruik van foetsie-bah kattengrind en ook nog eens totaal verkeerd zit met zijn uitspraken over akadama. Akadama wordt juist gebruikt omdat dit nagenoeg geen voedingsstoffen heeft van zichzelf zodat de bonsaika volledige controle heeft over welke voeding hij geeft in welke hoeveelheid. Akadama wordt alleen in japan gewonnen van de klei onder Japanse Ceders. Het gebied waar deze bomen groeien is klein en de vraag naar Akadama wordt wereldwijd steeds groter. Hierdoor neemt de hoeveelheid harde kwaliteit Akadama rap af en worden fabrikanten gedwongen steeds meer slechte kwaliteit op te graven. Gevolg is dat Akadama de afgelopen jaren steeds zachter en steeds slechter is geworden. Kattengrind van het merk Foetsie-bah wordt daarentegen in Denemarken gewonnen en is nog steeds rijkelijkelijk beschikbaar. Het wordt net zo hard, zo niet harder gebakken als de top-kwaliteit Akadama. Het is vrijwel exact dezelfde klei met als enige uitzondering dat het niet rood gekleurd wordt door de ceders en heeft daarmee ook nagenoeg dezelfde eigenschappen. Het is ook net zo Voedingsrijk (arm) als Akadama, gaat in de meeste gevallen langer mee en is ook nog eens een stuk goedkoper. Je kunt dit verhaal tegen blijven spreken op basis van eigen niet bestane ervaringen, maar feiten spreken anders.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiger313, Dicky
Laast bewerkt: Post by dsdevries.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19857

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dit vind ik nu eens een leerijke uitleg over het verschil (of het gebrek aan verschil zoals je wil) tussen de 2
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19882

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
Ben volledig akkoord met ds devries...in akadama zit niets van voedingstoffen en de fb korrels hebben net dezelfde eigenschappen.
Ze gaan inderdaad veel langer mee alleen heb ik ondervonden dat als je er water op geeft ze beginnen te "drijven"
Ook zien ze er estetisch iets minder goed uit spijtig genoeg.
Maar aan Jacob,als je zoiets antwoord na 30 jaar ervaring dan heb ik er toch mijn bedenkingen bij hoor...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19925

  • ezomatsu
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 5
Nergens lees ik hier iets over het isolerend vermogen van grondmengsels. Bomen gedijen het best wanneer er geen te grote temperatuursverschillen in de pot zijn. Akadama heeft, mede door zijn zachtheid, een zeer hoge isolatiewaarde. Deze isolerende eigenschap heb ik tot nu toe bij geen enkele andere grondsoort teruggevonden. De temperatuur in de bonsaipot is iets waar ik veel aandacht aan besteed. Zelfs mijn gietwater sla ik op in grote zwarte kuipen om het alzo op temperatuur te laten komen. Ik heb in al de tijd dat ik bonsai doe 10-tallen verschillende alternatieven uitgetest (ja ook FB) en geen enkele voldeed. De overschot van het zakje FB heb ik gebruikt waar het hoort. Ik zal nu wel te horen krijgen dat mijn mening "gekleurd" is
Groeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: YouriVanPinxteren, knoep, AlexW
Laast bewerkt: Post by ezomatsu.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19927

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dan is de klei van FB toch niet dezelfde als Akadama?
ergens dacht ik dit wel, want de oorsprong van de 2 soorten liggen aan de andere kant van de wereld, gevormd onder geheel andere omstandigheden.

de islorende waarde van akadama is dus heel belangrijk. maar wordt deze dan niet te erg beinvloed ook als je dan mengsels voor bv coniferen neemt waar dan nog andere substraten bij gemengd zijn die minder isoleren, zoals bims en split?
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19928

  • ezomatsu
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 5

AlexW schreef : dan is de klei van FB toch niet dezelfde als Akadama?
ergens dacht ik dit wel, want de oorsprong van de 2 soorten liggen aan de andere kant van de wereld, gevormd onder geheel andere omstandigheden.

de islorende waarde van akadama is dus heel belangrijk. maar wordt deze dan niet te erg beinvloed ook als je dan mengsels voor bv coniferen neemt waar dan nog andere substraten bij gemengd zijn die minder isoleren, zoals bims en split?

Dit heeft met drainage te maken. Optimale omstandigheden kan men nooit creeren, je kan er wel alles aan doen om het beste te benaderen
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19930

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
moet je dan met je grondmengsel ook rekening houden met de plaatsing van je boom (veel zon, ochtendzon,..) en hoe warm de directe omgeving van de boom "aanvoelt"

dus dat je bv, een boom in de halfschaduw in een ander mengsel zou zetten dan dezelfde boom in volle zon?
of is het verschil op dit niveau te gering om effect te hebben?
ik veronderstel dat dit alles rechtstreeks verbonden is aan de gezondheid van je wortelgestel en dus meteen ook de gezondheid en groei van je boom en dan bij gevolg ook de bemesting, hoeveelheid werk je kan doen aan de boom etc..

in dit geval heeft FB dus, ook al zou het bruikbaar zijn en niet schadelijk, een minder goede werking dan Akadama, ook al breekt de akadama iets sneller af
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19931

  • ezomatsu
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 16
  • Ontvangen bedankjes 5
Hier staan mijn bomen allemaal in volle zon. De zon is de voornaamste bron van energie als je aan bonsai doet.
Akadama breekt vlugger af, maar vepotten moet je toch om de zoveel tijd
Die FB kan je hooguit gebruiken voor een betere drainage. Maar hier prefereer ik kiryu.
Laast bewerkt: Post by ezomatsu.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19935

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188

Akadama breekt vlugger af, maar vepotten moet je toch om de zoveel tijd


dat is ook zo iets waar ik eerder aan dacht toen ik de argumenten pro-FB las..
sommige bomen moet je toch om het jaar of om de 2 jaar verpotten..

en een oude waardevolle boom zou ik nu niet meteen in de kattenbak zetten.. (maar dit is natuurlijk maar mijn standpunt hee..)

Kiriyu heb ik ook aangeschaft, maar is dit niet eerder voor naaldbomen? mijn loofbomen staan eerder in akadama met eventueel wat split en een schepje potgrond..
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts