Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 maanden geleden #14977

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je lauw-warm water gebruik om te gieten hoef je je planten niet te dompelen. Dan neemt zelfs de droogste turf gewoon water op. Een keer gieten. 10 minuten waten en nagieten.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 maanden geleden #14978

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
het onderdompelen van bonsai is eigenlijk ook niet aan te bevelen. Mij is gezegd dat je het niet moet doen omdat je dan minder zuurstof in de bodem krijgt. Dat krijg je wel door van bovenaf te bewateren.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 maanden geleden #14980

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik ben benieuwd. Ik heb mijn eigen alternatief gevonden voor de akadama.
Superdensa, een vijversubstraat voor zuurstofplanten. Ik gebruik het nu 2 jaar en ik kan er niets slechts over zeggen.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 maanden geleden #14981

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
lol. Dat heb ik ook in de garage liggen, nog over van mijn vijver :D
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 maanden geleden #14982

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

davids schreef : het onderdompelen van bonsai is eigenlijk ook niet aan te bevelen. Mij is gezegd dat je het niet moet doen omdat je dan minder zuurstof in de bodem krijgt. Dat krijg je wel door van bovenaf te bewateren.

inderdaad,als je onderdompeld zie je de luchtbelletjes eruit komen
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 maanden geleden #15005

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Onderdompelen doe ik ook nooit. Als het mengsel goed is, goed draineert etc, is het echt niet nodig. Idd gewoon van bovenaf gieten tot het door de gaten in de pot eruit stroomt.

Ik zal ook Es' die superdensa proberen... Tnx for the tip !
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 maanden geleden #15077

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

mighty mouse schreef :

davids schreef : het onderdompelen van bonsai is eigenlijk ook niet aan te bevelen. Mij is gezegd dat je het niet moet doen omdat je dan minder zuurstof in de bodem krijgt. Dat krijg je wel door van bovenaf te bewateren.

inderdaad,als je onderdompeld zie je de luchtbelletjes eruit komen


Helaas moet ik dit bericht tegenspreken. Het onderdompelen van bomen heeft een groot aantal voor en zijn nadelen.

Eén van de voordelen van onderdompelen is juist dat je het zuurstofgehalte in de grond verhoogt. De wortels van de plant hebben zuurstof nodig en stoten co2 uit. Wanneer je een boom onderdompelt gebeurt er het volgende: Alle holtes in de grond vullen zich met water. Het water drijft alle oude lucht uit de grond (vandaar die luchtbelletjes die je zit). Wanneer je vervolgens de boom weer uit het water haalt en al het water weer uit de grond laat stromen vullen deze holtes zich weer met verse lucht. Vergelijk het met zuchten of een paar keer diep adem halen.

Een ander voordeel dat onderdompelen heeft is dat de grond ook helemaal schoonspoelt. Veel meer overtollige meststoffen en zouten zullen met het onderdompelen wegspoelen. Dit kan de gezondheid van je boom ten goede komen.

Het laatste voordeel is uiteraard dat je volledig uitgedroogde grond weer vochtig maakt. Iets dat je doorgaans niet meer kunt bereiken met gewoon gieten of sproeien. Volledig uitgedroogde grond neem namelijk niet snel genoeg water op hiervoor.

Maar onderdompelen heeft ook een aantal grote nadelen. Met het uitdrijven van oude lucht verlies je namelijk ook grote hoeveelheden stikstof. Stikstof is de belangrijkste stimulans voor groei bij planten. Daarnaast verlies je met onderdompelen ook veel goede meststoffen. Na het onderdompelen zal de boom dan ook een paar dagen/weken minder hard groeien. Wanneer je echter een goed bemestingsprogramma hebt hoeft dit geen nadelige gevolgen te hebben.

Het is wel belanrijk om te weten dat je onderdompelen dus niet te vaak moet doen, maar je kunt het wel gebruiken wanneer je ziet dat de boom last heeft van problemen die veroorzaakt worden door gebrek aan zuurstof, overbemesting of uitgedroogde grond.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky, mighty mouse, Paule
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 maand geleden #18168

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Heb vanmorgen wat startmateriaal verpot die al twee seizoenen op een mengsel van FB stonden en het heel goed hebben gedaan. De korrels bleken nog dermate vormvast dat ik het oude mengsel heb gezeefd de FB goed gespoeld en hergebruikt zij het nu in een verhouding van 75% FB, 20% cocopeat en 10% grof rivierzand.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 1 maand geleden #18170

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40

Dicky schreef : Heb vanmorgen wat startmateriaal verpot die al twee seizoenen op een mengsel van FB stonden en het heel goed hebben gedaan. De korrels bleken nog dermate vormvast dat ik het oude mengsel heb gezeefd de FB goed gespoeld en hergebruikt zij het nu in een verhouding van 75% FB, 20% cocopeat en 10% grof rivierzand.


Moet 70 - 20 - 10 zijn.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 11 jaren 4 weken geleden #18951

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Ik heb dit materiaal ook ontdekt en ga het voor het 2e jaar gebruiken. De resultaten tot nog toe zijn zeer bevredigend en hoopvol voor de toekomst.
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts