Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20030

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
@bladgroen,
de meeste winter slachtoffers komen doordat ze voor/tijdens de winter te nat staan. de vorst op zich is niet enorm schadelijk, tenzij de bomen reeds uitgelopen zijn.
Probeer je bomen vlak voor en tijdens de vorst periode wat droger te houden.
Daarnaast ook uitkijken met de uitdrogende oosten wind wanneer het vriest.
Dat zijn de grootste boosdoeners.
(uiteraard kunnen er ook andere oorzaken zijn als een boom de winter niet overleefd, maar dit zijn dus de meest voorkomende oorzaken)
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20034

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
ok, dat maakt het er allemaal niet makkelijk op als je enkel beschikt over een balkon.
Zelf heb ik tot mijn beschikking over een tuinkas, die ik elk jaar met bubbeltjes plastiek bekleedt. Ook beschik ik over een garage met behoorlijk wat lichtinval. Grote bomen gaan de tuinkas in en kleine bomen gaan de garage in,dit is ook afhankelijk van de soort. Zo doe ik het al jaren en, ik zal hout vasthouden, ik heb aan winterweer nog nooit een boom verloren. Maar dat zal wel geluk zijn. Wel zeg ik erbij dat ik niet te beroerd ben om in de winter indien het weer overdag het toelaat al mijn bomen vanuit mijn garage buiten te plaatsen en s'avonds terug binnen te zetten. Ook heb ik nog een olijf en een pistache( deze is van een goede vriend)die een andere benadering vereisen, deze zet ik thuis binnen indien het rond het vriespunt zit in mijn garage.

Ik heb begrepen dat je erop let dat de bomen windvrij staan in de winter, wat al zeer goed is. Wat raad ik U aan, draai rond de pot van die kleine bomen wat bubbelplastiek en zet ze eventueel in een isomo bak. Hier zijn tegenstanders vanwege dat het ongedierte aantrekt. In mijn serre zou ik dat nooit doen maar ik denk dat op een balkon het makkelijk is om het ongedierte vrij te houden. Wordt het weer te gortig dan kan je altijd uw boompjes de nacht binnenhalen. Het spreekt voor zich dat je regelmatig je bomen controleert. Ook oppassen natuurlijk met bomen, en dan vooral loofbomen, die je binnenhaalt op uitlopen. Dit is op het laatste van de winter dodelijk als je een inschattingsfout maakt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20037

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

Daarnaast ook uitkijken met de uitdrogende oosten wind wanneer het vriest.

Dea ik denk dat de oosten wind in feb. de bomen de das heeft omgedaan. Wind vorst en zon geen goede combinatie.
Zeker niet op het balkon waar het dan al lekker opwarmt.

pvdb, ik zet de bomen in de winter op piepschuim. De aankomende winter ga ik de kleinere bomen in piepschuim bakken zetten met wat isolatie materiaal er in. Da's zeker de moeite van het proberen waard.

Binnen halen is niet zo'n goed plan uit ervaring weet ik dat de verschillen in temperatuur dan te groot zijn.
Maar als het echt niet anders kan wie weet.

bedankt in voor het meedenken, gelukkig is de winter nog even weg.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20039

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Wat raad ik U aan, draai rond de pot van die kleine bomen wat bubbelplastiek en zet ze eventueel in een isomo bak. Hier zijn tegenstanders vanwege dat het ongedierte aantrekt. In mijn serre zou ik dat nooit doen maar ik denk dat op een balkon het makkelijk is om het ongedierte vrij te houden

Hoi Patrick, is het de isomo die ongedierte aantrekt?

Gr. Wesley
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20041

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker

pvdb schreef : Maar indien de beweegreden van het gebruik van kattenbakkorrels is om de kosten te drukken dan denk ik, echt waar, dat je beter een andere hobby zoekt. Waar eindigt het dan? Besparen op de grond, startmateriaal, meststoffen, potten, etc. Elke liefhebber die bonsai een beetje serieus benadert zal kunnen beamen dat het ook geld kost, het is nu éénmaal niet de goedkoopste hobby die er is.


Toch wel leuk om te zien hoe de gevestigde orde angstvallig het gebruik van enkel akadama blijven verdedigen. Daar is natuurlijk niets mis mee, zij zijn er immers mee opgegroeid en hebben er veel ervaring mee opgedaan.
Maar om nu te gaan beweren dat je een andere hobby moet gaan zoeken als je FB gebruikt om kosten te besparen gaat me echt veel te ver. Ik zie FB meer als een vooruitgang, in die zin dat het beginnen met bonsai, en daar bedoel ik het beginnen met startmateriaal, prébonsai e.d, voor veel meer mensen mogelijk wordt. Lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om veel geld aan een hobby uit te geven. Waar het dan eindigt? Ik denk dat dit niet eindigt maar dat dit pas het begin is. Daar waar akadama steeds moeilijker verkrijgbaar, duurder en slechter van kwaliteit wordt zal er gezocht worden naar alternatieven. En waarom zou je bonsai niet serieus kunnen benaderen als je tevens op de kleintjes let. Ikzelf gebruik FB niet omdat het goedkoop is, maar omdat het mij, nadat ik er het één en ander over gelezen heb, mij uitstekend geschikt lijkt voor mijn startmateriaal/prébonsai. Buiten dat is het makkelijk verkrijgbaar, daar waar hier in een straal van 60km geen akadama verkrijgbaar is.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20042

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Isomo of piepschuim trekt ongedierte aan. Specifiek muizen houden wel van een partijtje piepschuim knabbelen. Maar er zijn ook liefhebbers die isomo bakken gebruiken, de boom erin zetten en dan opvullen met herfstbladeren. Tja, dan haal je vanalles binnen, niet enkel beestjes maar ook schimmels. Ik zeg dat heel eerlijk, ik heb er geen ervaring mee, ik gebruik geen isomo of piepschuim. Maar logisch gezien is het een schitterend isolerend materiaal, anderzijds een perfecte huisvestiging voor beestjes die willen overwinteren met alle gevolgen vandien.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20044

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bij mijn bomen had ik de potten allemaal omwikkeld met bubbelfolie.. en die hebben de winder allemaal overleefd..
ze staan wel beschut van regen en oostenwind.. maar toch goed verlucht..
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20047

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Ollandos,

eigenlijk vind ik het niet nodig om mij te verantwoorden. Mijn mening hieromtrent is duidelijk genoeg. Ik respecteer uw mening, doe jij dat ook met de mijne.

Ollandos schreef :
1.Toch wel leuk om te zien hoe de gevestigde orde angstvallig het gebruik van enkel akadama blijven verdedigen.2. En waarom zou je bonsai niet serieus kunnen benaderen als je tevens op de kleintjes let. Ikzelf gebruik FB niet omdat het goedkoop is, maar omdat het mij, nadat ik er het één en ander over gelezen heb, mij uitstekend geschikt lijkt voor mijn startmateriaal/prébonsai. Buiten dat is het makkelijk verkrijgbaar, daar waar hier in een straal van 60km geen akadama verkrijgbaar is.


1.Waarom jij mij in een hokje plaatst is mij niet erg duidelijk.
2. Dat zijn niet mijn woorden, ik heb gezegd dat elke liefhebber die de bonsaihobby een beetje serieus benadert zal kunnen beamen dat het ook geld kost.

Kijk Ollandos,

iedereen beleeft bonsai op zijn eigen manier, zal het zo zijn dat FB het alternatief gaat zijn voor akadama dan zal ik zoals ik nu, met akadama, met de grote hoop meedraaien.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20049

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik vraag me soms af wie er in godsnaam ooit als eerste gedacht heeft: "Jah, ik doe het! ik ga kattengrit in mijn grondmengsel draaien!"
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20050

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
is waar alex.

ik vraag mij ook af hoe het begonne zou zijn met akadama, want wie weet wat ze in het begin van bonsai in china gebruikte als grond. het was mss al akadama maar mss ook niet he.

en ik bekijk het als : akadama is er voor iets gekomen en wordt speciaal gewonnen voor bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts