Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19973

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377

leatherback schreef : Dank voor de info over isolatie. Verhitten van potten in de zomer is een van de zorgen die ik heb, en ik zoek al langere tijd een oplossing. Ik heb gisteren 2 zakken akadama besteld om eens een vergelijking te doen van groei & ontwikkeling bij verschillende bodems, om voor mezelf te bepalen wat voor mij het beste werkt..



Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen, gaat ongetwijfeld even duren, maar hier ben ik erg in geinteresseerd! David heeft volgens mij ook al langere tijd geexperimenteerd?
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19975

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Om nog maar even weer on-topic te blijven:

Ik gebruik zelf geen Foetsie-bah, maar gewoon Akadama. Omdat ik niet zoveel bomen heb, kost dat niet zoveel. Maar als je wat meer bomen hebt, kan dat toch aardig duur worden. Zeker als je het als een hobby doet. Dan ga je vanzelfsprekend naar goedkopere alternatieven zoeken die ook goed werken voor je bomen (of in ieder geval voor je start-materiaal, stekken etc.). En van experimenteren leer je ook weer!

Wat ik wel heb gemerkt is dat akadama wel minder van kwaliteit is dan jaren ervoor, en het belangrijkste: Ooit raakt het op. Daarom is het ook belangrijk om te zoeken na goede alternatieven (net als bij olie).

Ik kan ze niet vergelijken met elkaar, enkel dat mijn bomen goed gedijen in Akadama (en combinaties met Kiryu, bims e.d.). Ik zou zelf niet zo snel mijn dure bomen in Foetsie-bah zetten, maar dat is meer als terughoudendheid aangezien ik akadama nog steeds goed vindt. Mijn start-materiaal e.d. zou ik dan wel in Foetsie-bah kunnen doen, aangezien dat een stuk goedkoper is en altijd beter dan potgrond of kant-en-klare grondmix.

Maar ik respecteer ieders mening en beslissingen over grondmengsels en zolang je er tevreden over bent, is dat toch oké? :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19976

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd Youri, ik ben er tevreden mee, en mijn bomen zichtbaar ook.
dus waarom niet, zou ik zeggen.
Maar ik respecteer ieder zn keuze welke grond die dan ook gebruikt.
Ik denk ook niet dat er een "perfecte" grondsamenstelling bestaat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19977

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78
Inderdaad Youri,en zo te zien aan dea zijn bomen werkt fb toch ook wel (even)goed.
Ik ben er zeker van dat mensen in andere landen ook nog wel andere alternatieven gevonden zullen hebben ondertussen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dicky
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19978

  • mighty mouse
  • mighty mouse's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 314
  • Ontvangen bedankjes 78

dea schreef : Ik denk ook niet dat er een "perfecte" grondsamenstelling bestaat.

Inderdaad dea,en ik heb ook al ondervonden dat de boompjes toch niet zo fragiel zijn als de meeste denken.
De meeste bomen zijn best wel sterk en kunnen ook best wel wat verdragen
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19990

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik kan met het meeste wel akkoord gaan met hetgeen Youri schrijft. Ieder zijn ding!

Ik gebruik vertrouwde produkten zoals bims en akadama, gewoon omdat dit de meest voor de hand liggende producten zijn die gebruikt worden in de bonsaiscene. En na jaren gebruik hiervan zou ik niet weten waarom ik zou zoeken naar alternatieven, want deze produkten zijn goed. Wat de kostprijs betreft over bonsaibenodigdheden kan ik kort zijn, elke hobby kost geld.En indien men die foetsie-bah gebruikt om de kosten te drukken, omdat akadama te duur zou zijn, denk ik eerlijk gezegd dat je beter een andere hobby zoekt.

Over de akadama schaarste heb ik ook al het één en ander van vernomen maar ik denk
dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als dat ze opgediend wordt.

grtn P.

ps: Een tijdelijke ban? Ik ben er zeker van dat er forumbeheerders bestaan die daar nog nooit van gehoord hebben. :cheer:
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #19994

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ik moet zeggen dat ik mij ook aan de vaste producten hou. en wel om 2 redenen.

1: aan de verbrokkelde akadama zie ik of ik moet verpotten of niet, ik verpot niet op vaste tijdstippen, alleen als alle akadam afgebroken is is er geen plaats meer voor de wortels. en blijkbaar doet foetsie-ba dat niet. dus kun je wel eens te laat zijn met verpotten en gaan je wortels matten.

2:nu spreek ik voor men eigen; ik heb al een paar dure bomen gekocht en zou echt niet willen dat door te experimenteren met bepaalde alternative grondmengsels mijn bomen omzeep zouden gaan.

moest ik het gekend hebben toen ik ook nog plantjes haalde in een tuin centrum dan zou ik het mss ook geprobeerd hebben.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20023

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Nou vooruit dan doen ik ook nog een duit in het zakje :)
Inderdaad moet ieder zelf weten waar hij zijn of haar bomen in zet.
Vorig jaar heb ik de helft van mijn bomen in een mengsel met foetsie bah gezet en de andere helft in akadama.
Er waren voor mij een paar redenen.

* in de buurt van Den Haag is in geen velden of wegen een winkel te vinden waar je akadama kan kopen
* foetsie bah is veel goedkoper ( en nee ik ga geen andere hobby zoeken )
* ik vind het leuk om te experimenteren.

En alle bomen hebben het goed gedaan vorig jaar. Op een paar na zijn ze allemaal goed de winter doorgekomen.
En nu staat alles vol in blad en of in bloei.
Nog even gekeken in welk grondmengsel de bomen stonden die dood zijn gegaan.

één stond in puur akadama en is ben ik bang gewoon bevroren.
één stond in een mengsel van akadama en split en aarde en is verdroogd op een zonnig dag.
één stond in een mengsel van kattenbak korrels.

Je zou zeggen eerlijk verdeeld.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20028

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Bladgroen,

van mij mag je experimenteren, zoveel als je wil. Ik bedoel ook helemaal niet dat mensen die foetsie bah gebruiken een andere hobby moeten zoeken. Maar indien de beweegreden van het gebruik van kattenbakkorrels is om de kosten te drukken dan denk ik, echt waar, dat je beter een andere hobby zoekt. Waar eindigt het dan? Besparen op de grond, startmateriaal, meststoffen, potten, etc. Elke liefhebber die bonsai een beetje serieus benadert zal kunnen beamen dat het ook geld kost, het is nu éénmaal niet de goedkoopste hobby die er is. Nu, ik ga je niet vertellen wat je moet doen, iedereen mag van mij bonsai beleven op de manier dat hij wil. De tijd van nodeloos kritiek geven en af en toe neerbuigend te zijn heb ik allang achter mij gelaten.

Wat me wel zorgen baart is dat je drie bomen hebt verloren. Dit wil duidelijk zeggen dat er toch iets fout is aan de verzorging van je bomen in de winter. Kan je toelichten hoe je jouw bomen doet overwinteren?
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20029

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147

Kan je toelichten hoe je jouw bomen doet overwinteren?


Ja hoor dat kan ik toelichten. De bomen waar het om ging waren heel klein.
Een kleine eik 15 cm een berberis 10 cm en een bergerianum van ik schat 25 cm
Ze zouden heel aardig de winter zijn doorgekomen als het niet op het laatst moment nog flink was gaan vriezen.

In een ander draadje kan je lezen dat al mijn bomen op het balkon staan.
Ze moeten daar ook overwinteren omdat ik geen koude ruimte binnen heb.
Op de derde foto is te zien hoe ik ze bescherm.
En dat gaat eigenlijk altijd goed.
Alleen had ik er beter aan gedaan de kleine bomen in een grotere pot te zetten zodat zij beter tegen de kou en de droogte beschermd zouden zijn.
Het is jammer van de boompjes maar zoals je kan zien is er geen kapitaal verloren gegaan.
En hoe dan ook ik heb weer wat geleerd, kleine boompjes zijn leuk maar de potjes moeten toch maar niet al te klein zijn.

Maar als jij nog nuttige tips heb hoor ik ze graag.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Discussie gesloten.
Inloggen Registreren