Onderwerp:

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20057

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker

pvdb schreef : Ollandos,
eigenlijk vind ik het niet nodig om mij te verantwoorden. Mijn mening hieromtrent is duidelijk genoeg. Ik respecteer uw mening, doe jij dat ook met de mijne.


Laat ik even voorop stellen dat het geenzins mijn bedoeling is om wie dan ook hier ter verantwoording te roepen. Al respecteer ik uw mening ten zeerste wil dat nog niet zeggen dat ik het daar ook altijd mee eens hoef te zijn. En in uw mening betreffende FB kan ik mij in zoverre niet vinden omdat als ik het goed begrijp enkel een mening is die niet gebaseerd is op ervaringen. Daarin staat u voor u gelukkig niet alleen, meer liefhebbers die hun sporen verdiend hebben in de bonsaiwereld delen die mening. Nu kan ik daar wel doorheen lezen en een mening als deze heeft voor mij, met alle respect, dan ook weinig waarde. Het gevaar is dat een mening als deze voor waar wordt aangenomen terwijl het enkel om een mening gaat en zo zie je maar dat meningen kunnen verschillen en dat is maar goed ook.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20059

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker

AlexW schreef : ik vraag me soms af wie er in godsnaam ooit als eerste gedacht heeft: "Jah, ik doe het! ik ga kattengrit in mijn grondmengsel draaien!"


Voor zover ik weet is dit overgewaaid vanuit Engeland waar dit materiaal al veelvuldig wordt gebruikt en geaccepteerd wordt.
Ik kan me zo voorstellen dat een bonsailiefhebber die ook katten had eens de tekst op de verpakking van zijn niet klontvormende uit gebakken kleikorrels bestaande kattenbakkorrels heeft gelezen. Sommige fabrikanten claimen n.l. op de verpakking dat hun product ook voor bodemverbetering te gebruiken is, de link lijkt mij dan snel gelegd.
De weerstand tegen dit materiaal lijkt mij vooral te liggen in de naam "Foetsi-Ba Kattenbakkorrels", klinkt ook niet aantrekkelijk natuurlijk. Zou het verkocht worden onder een naam die niets met kattenbakkorrels te maken hebben zou het denk ik veel meer gemeengoed zijn dan nu. What's a name.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20061

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Ollandos schreef :

pvdb schreef : Ollandos,
eigenlijk vind ik het niet nodig om mij te verantwoorden. Mijn mening hieromtrent is duidelijk genoeg. Ik respecteer uw mening, doe jij dat ook met de mijne.


Laat ik even voorop stellen dat het geenzins mijn bedoeling is om wie dan ook hier ter verantwoording te roepen. Al respecteer ik uw mening ten zeerste wil dat nog niet zeggen dat ik het daar ook altijd mee eens hoef te zijn. En in uw mening betreffende FB kan ik mij in zoverre niet vinden omdat als ik het goed begrijp enkel een mening is die niet gebaseerd is op ervaringen. Daarin staat u voor u gelukkig niet alleen, meer liefhebbers die hun sporen verdiend hebben in de bonsaiwereld delen die mening. Nu kan ik daar wel doorheen lezen en een mening als deze heeft voor mij, met alle respect, dan ook weinig waarde. Het gevaar is dat een mening als deze voor waar wordt aangenomen terwijl het enkel om een mening gaat en zo zie je maar dat meningen kunnen verschillen en dat is maar goed ook.


Ik snap niet dat er hier over meningen gepraat word terwijl al zovele discussies en mensen hebben geëxperimenteerd met kattebakkorrels tegenover Akadama.

Het gaat juist over de resultaten dat Akadama het vermogen heeft om water en voedingsstoffen en ook zijn porositeit en vrije drianage.

De naam zegt het zelfs al FB kattebakkorrels dient voor katten.
Is hetzelfde als willen wielrennen met een damesfiets.

bij FB zie ik als enigste voordeel dat je eventueel niet meer je eigen meststoffen moet leggen :lol:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: knoep, pvdb
Laast bewerkt: Post by ybonsai.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20062

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
PvdB en yBonsai; jullie mening is duidelijk. Iedereen mag vinden van FB wat ze willen.

Wat mij betreft laten we het daarbij zodat de voorstanders van FB dit topic kunnen gebruiken om hun ervaringen omtrent experimenten kunnen delen. Een eindeloze discussie tussen voor en tegenstanders moet nu stoppen en berichten in die richting worden verwijderd.

Groet,
Oscar

ps. Op basis van eigen experimenten mag je je (helemaal vanzelfsprekend) negatief uitspreken over FB. Ik wil de discussie alleen weer op inhoud (ervaringen met FB) richten :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: davids, Dicky, Ollandos
Laast bewerkt: Post by Oscar. Reden: ps. toegevoegd
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20068

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Uit ervaring kan ik melden dat:
akadama/kyriu goed werkt.
akadama met split en cocopeat goed werkt
fb met split en cocopeat goed werkt
fb, akadama puur ook goed werken.

Het ligt alleen aan de boom die er in staat en de plek waar die staat en hoeveel water je kan geven enz enz enz.

Kijk beste mensen, even een voorbeeldje:
's ochtends water geven doe ik meestal. Niet altijd want ik heb een druk gezin met vier kinderen waarvan 1 met ASS.
Dennen jeneverbessen en sparren staan zoveel mogelijk in de volle zon. Niet allemaal, want ik heb beperkte plek in de tuin en ze zien er echt niet allemaal beeldschoon uit.

Iedereen zal keuzes moeten maken en soms zijn ze minder goed als het beste.

Ik gebruikte vorig jaar en dit jaar vooral FB in pure vorm. Als het te snel droog is, moet ik meer water geven. Lukt dat niet, dan moet ik de sproeier aan de computer aansluiten. Volgend jaar dus toch wat meer cocopeat toevoegen misschien. Ik zie het wel.

Een van mijn bomen heeft op een tentoonstelling gestaan hier in twente. En ja, die staat op fb met japanse split. En heeeeel veel mos erop. Zag er prachtig uit.

We maken allemaal keuzes die we zelf het prettigst vinden. Ik heb niet de tijd en het geld om regelmatig even op en neer te rijden naar de eerste bonsaispeciaalzaak. Toen ik op een Engelstalige site FB ontdekte als alternatief was ik gelijk nieuwsgierig naar het product. Dit vooral doordat de akadama "opraakt". Dat vind ik zorgelijk.
Tot nu toe ben ik echt zeer tevreden. Het spul is in de winter niet kapotgevroren. Voor het eerst zijn er bij mij geen bomen dood gegaan, ondanks de lange koude periode.

Veel kamerplanten heb ik inmiddels ook op uitgespoelde kattenbakkorrels staan.

Mijn katten doen er gelukkig niks mee. ;)

Mocht je het willen proberen, dan raad ik het zeer aan. Het water opnemend vermogen is te vergelijken met akadama. Hoe het met de warmte zit weet ik niet. Maar goed, ik heb nog geen stoom uit de schalen zien komen. :)

Genieten van je hobby dames en heren, daar gaat het om. En gelukkig doet iedereen dat op zijn of haar eigen manier en mogelijkheden. De mijne zijn beperkt. En ja, op de vereniging heb ik ook flink veel commentaar en scheve gezichten gekregen toen ik mn korrels liet zien. Maar dat vind ik niet erg. De resultaten zijn prima. De toekomst zal het leren.

Groeten,

David.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Dicky, leatherback, dsdevries, Naky, Ollandos
Laast bewerkt: Post by davids.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20147

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14

davids schreef : Tot nu toe ben ik echt zeer tevreden. Het spul is in de winter niet kapotgevroren. Voor het eerst zijn er bij mij geen bomen dood gegaan, ondanks de lange koude periode.

Groeten,

David.


Ik zie dat je al 10 jaar aan bonsai doet en dan lees ik bovenstaande.Stel jij jezelf niet de vraag of er toch mss iets is dat je niet goed doet. Nu komt het over alsof het aan de grondstof lag.

@ Oscar : Is dit wat je bedoelt met eigen ervaring? Al jaren aan een stuk dode bomen na de winter, maar na gebruik van FB voor het eerst geen enkele dode boom?
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20149

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
mijn bomen stonden helemaal niet op FB, maar op akadama etc.. en ben ook geen enkele boom verloren.. ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pvdb
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20173

  • davids
  • davids's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
is misschien iets te snel geschreven, niet elke winter zorgt voor dode bomen bij mij.
Gelukkig niet.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20304

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Ik had me al een tijdje afzijdig gehouden in dit topic omdat het naar mijn mening nergens meer over ging. Ben zelfs een tijdje door omstandigheden helemaal niet op het Forum geweest. Als je dan na een maand je eigen lijntje weer opent en dan ziet dat er heel veel is bij gekomen maar feitelijk bijna niets, ben je er snel klaar mee. En toch heeft al die onzin ook een heel positieve kant want je leert wel om heel selectief een forum te lezen. Voor wat betreft mijn verdere ervaringen met FB kan ik jullie melden dat ik zeer tevreden ben met de behaalde resultaten en het zeker blijf gebruiken. Ook leuk dat LB gaat experimenteren met verschillende mengsels. Ikzelf heb nu al twee jaar een aantal zaailingen op verschillende mengsels staan en de resultaten zijn verbluffend. De uitslagen zal ik t.z.t. elders melden om verder geneuzel hier te voorkomen. Kort samen gevat heb ik veel van dit lijntje geleerd al was het niet altijd in positieve zin daarom heeft dit lijntje naar mijn mening al lang zijn houdbaarheid datum overschreden en mag het wat mij betreft gesloten worden.
Discussie gesloten.

Kattenbakkorrels in grondmengsel? 10 jaren 11 maanden geleden #20320

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Dag Dicky,

Zonder verder over de off-topic kant van dit onderwerp in te gaan; ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Zoals eerder aangegeven is dit topic juist (vanaf nu) bedoeld voor ervaringen en niet voor eindeloze discussies. Laat ons je bevindingen vooral weten ok!

Ben benieuwd!
Oscar
De volgende gebruiker (s) zei dank u: AlexW
Discussie gesloten.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts